Joras Hesteoversigt
Adfærdsregler
Kun mine tråde
Tips & Ideer
Udvidet Profil
Speciel karakterer Benyt ved indtastnings-feltet
Kopier evt. bogstav (Ctrl+C) eller se taste-kode (mus over)

þ Þ ð Ð á Á é É í Í ó Ó ú Ú ý Ý ö Ö ä Ä ü Ü
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ormekur til føl

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
 Rangering: Emne rangering: 7 Stemmer, Gennemsnit 4,14  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
iben kudsk Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 11-Jan-2005
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3737
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér iben kudsk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ormekur til føl
    Sendt: 02-Okt-2006 kl. 09:11
Hvornår skal føl have ormekur....og skal man også der aflevere gødningsprøve først??
MVH Iben
Til top
Trold Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 25-Feb-2004
Sted: Mårslet (Århus)
Status: Offline
Point: 6605
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Trold Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Okt-2006 kl. 09:19
Citat: iben kudsk iben kudsk skrev:

Hvornår skal føl have ormekur....og skal man også der aflevere gødningsprøve først??
MVH Iben

Vores dyrlæge anbefaler ormekur hver anden måned fra de er 2 måneder og til de er 8-10, og han forlanger ikke gødningsprøve når det er føl - men gør så snart de kommer udover de 10 måneder.
/Knus,

Trolden

8320, DI, Toppur, Jökull og Gletta.

Ejer af Rind aka Pletponyen aka Pletprinsessen
Til top
Stine Gjelstrup Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Point: 3943
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Stine Gjelstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Okt-2006 kl. 09:40
Normalt forlanger dyrlægerne ikke ormeprøver af føl.

(at det kan være en god idé for at tjekke din egen bestand af orm, er en anden sag! Det kan også bruges til at tjekke om ormekuren overhovedet virker..)
Ísak från Ammor.
http://www.slettebjerg.com
Til top
iben kudsk Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér iben kudsk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Okt-2006 kl. 09:45
Jeg plejer at give de voksne ormekur een gang om året!! Vi har mange bremser hernede ved Gudenåen,så jeg ved de har orm!! Og jeg ved det virker!! Se lige de hestepærere 2 dage efterDead!!!
MVH Iben
Til top
Helle Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 20-Feb-2004
Point: 5521
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Helle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Okt-2006 kl. 10:29
Hvornår gør du det Iben ?
Til top
iben kudsk Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér iben kudsk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Okt-2006 kl. 14:26
I januar- lidt afhængigt af vejret! Ihvertfald når det er frostvejr(af hensyn til bremselarverne)
MVH Iben
Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Okt-2006 kl. 10:05

Kære Iben (og andre joras-folk),

Du giver udtryk for nogle misforståelser, der desværre er meget udbredte blandt hesteejere. Jeg er netop blevet interviewet til Magasinet Hest om dette, og interviewet vil kunne læses i et af de kommende numre.

Men helt kort:

- bremselarverne bør ikke udgøre fundamentet for en ormestrategi. De er de mildeste og mindst sygdomsfremkaldende af hestens parasitter. Kun i meget sjældne tilfælde kan der opstå sygdom, og her har hesten som oftest flere forskellige typer orm i sig samtidigt.

- frost slår ikke orm ihjel. Tværtimod.

- behandling om vinteren øger risikoen for resistensudvikling.

- behandling om vinteren øger risikoen for alvorlig diarre.

- det er langt fra alle voksne heste, der har brug for ormekur.

Man kan som sagt læse mere i det kommende interview. Jeg har også skrevet artikler til Ridehesten og Equipage. Desuden findes der en tråd her på joras under arkiv, hvor vi diskuterede alle aspekter af ormebehandling.

Mange hilsner

Martin Krarup Nielsen,
Dyrlæge, ormeforsker

Til top
Trold Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Trold Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Okt-2006 kl. 10:08
Martin, hvordan er din holdning til det med at give føl ormekur hver anden måned til de er 8/10 mdr?
/Knus,

Trolden

Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Okt-2006 kl. 14:19
Hej Trold,

Jeg er også fortaler for at føl skal behandles hyppigere end ældre heste. Behandling hver anden måned blev førhen anbefalet til forebyggende behandling af spolorm. Problemet er, at denne strategi fører til udbredt resistens blandt spolormene.

En så hyppig behandling betyder jo at føllenes orm konstant bliver udsat for ormemiddel - dermed er der meget kraftig selektion for resistens.

Mine anbefalinger går derfor på noget færre behandlinger, men det afhænger af forhold som belægningsgrad, aldersfordeling, græsudbud etc. Ofte vil man nok havne på cirka fire behandlinger i løbet af det første leveår. Det er her vigtigt at gennemføre nogle kontrolundersøgelser for ormemidlets effekt.

Martin
Til top
Tine Krogh Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Point: 123
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Tine Krogh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Okt-2006 kl. 14:32
Jeg havde opfattelsen af at første gang føllet skal have ormekur er når det er 4 mdr. Enten er det fra dyrlægen jeg har det ellers har jeg læst det et sted. Er det helt galt ?
Hilsen fra Tine, Nyk. F. Visna, Pokki og Funí - medlem af Skinfaxi
4800 Nyk. F.
Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Okt-2006 kl. 10:16
Hej Tine,

Nej det er ikke helt galt. Det svarer til, hvad jeg selv gør.

Men det afhænger lidt at hvilke orm, der er til stede. Trådorm smitter for eksempel via hoppemælken, så her kan føllet blive smittet allerede i de første leveuger.

Martin
Til top
Trold Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Trold Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Okt-2006 kl. 10:23
Citat: SASS SASS skrev:

Hej Trold,

Jeg er også fortaler for at føl skal behandles hyppigere end ældre heste. Behandling hver anden måned blev førhen anbefalet til forebyggende behandling af spolorm. Problemet er, at denne strategi fører til udbredt resistens blandt spolormene.

En så hyppig behandling betyder jo at føllenes orm konstant bliver udsat for ormemiddel - dermed er der meget kraftig selektion for resistens.

Mine anbefalinger går derfor på noget færre behandlinger, men det afhænger af forhold som belægningsgrad, aldersfordeling, græsudbud etc. Ofte vil man nok havne på cirka fire behandlinger i løbet af det første leveår. Det er her vigtigt at gennemføre nogle kontrolundersøgelser for ormemidlets effekt.

Martin

Tak for svaret.

Vi har lige behandlet vores 5 tilbageværende føl (vi mistede desværre et til blodforgiftning for 14 dage siden Cry) som spænder i alder fra knap 4 mdr til 2½ - tror vi skal give med lidt længere mellemrum end de 2 mdr så (så kommer det også til at passe med 4 behandlinger indenfor 12 mdr for de flestes vedkommende).
Belægningsgraden er rimelig høj hos os, omend det ikke virker til at de æder omkring toiletterne så vidt jeg lige kan se. De får så også wrap.

Endnu engang tak for svaret Smile
/Knus,

Trolden

Til top
Nina25 Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 02-Dec-2004
Point: 28
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Nina25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Okt-2006 kl. 15:19
jeg har lige fået taget ormeprøve af min lille hingst og han har 0 i æg så ingen ormekur til ham. Han har aldig fået en endnu.
Jeg fik så taget gødningsprøve på ham for som min dyrlæge sagde ville det jo være dumt og putte det i ham hvis der ingen er. Tongue
ps. han er født i maj 2006

Hilsen NIna

Redigeret af Nina25 - 05-Okt-2006 kl. 15:19
Til top
iben kudsk Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér iben kudsk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Okt-2006 kl. 20:33
Når man ved der er bremselarver hvert år, hvornår skal der så gives ormekur og hvilken skal det være??
Hvilken ormekur skal føllene have?
MVH Iben
Til top
Trold Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Trold Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Okt-2006 kl. 23:04
Citat: iben kudsk iben kudsk skrev:

Når man ved der er bremselarver hvert år, hvornår skal der så gives ormekur og hvilken skal det være??
Hvilken ormekur skal føllene have?
MVH Iben

Jeg har lige fået taget gødningsprøve på min 1 års, og resultatet var 100 æg pr gram gødning. Dr.Dyr skriver:
"Det er en meget beskeden udskillelse. Rind bør dog af hensyn til bremselarver behandles ca. midt november med noromeetin eller maximed(det sidste er jeg ikke sikker på - jeg forstår hvorfor dr.dyr er læge LOLConfused)"

Så umiddelbart midt november og hvorvidt en af de nævnte kure kan bruges skal jeg lade være usagt.
/Knus,

Trolden

Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Okt-2006 kl. 12:27
Kære alle,

Jeg vil gerne udbrede et vigtigt budskab her på joras:

- Man skal ikke behandle for bremselarver.

Bremselarver får meget opmærksomhed pga deres størrelse. Alle kan se larverne i gødningen og slutter derfor at de udgør et problem. Men man kan jo ikke se alle de små strongylider (som skal ses under mikroskop), og de er de virkelige sygdomsfremkaldere.

De midler, der virker mod bremselarver, er de samme, vi bruger til ormene. Jo mere, vi bruger dem, jo mere resistens får vi blandt ormene. Og bremselarverne er ikke det værd. Skrækscenariet er at stå med en hest, der er alvorligt syg af orm uden at kunne behandle den. Og det er slet ikke udtænkeligt - det er allerede sket for fårenes orm, hvor man nu prøver at avle sig ud af problemet i mangel af effektive midler.

Så lad være med at behandle fast for bremselarver. De er de mest harmløse af alle hestens parasitter. Skulle der i løbet af vinteren være en enkelt skrantende hest, så giv den en ormekur. Men lad være med at behandle resten.

Og ellers er det jo effektivt at fjerne bremseæggene fra pelsen på hesten, når man alligevel står og strigler. Det opstår der aldrig resistens imod.

Martin
Til top
Susanne Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2004
Point: 4605
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susanne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Okt-2006 kl. 13:15
Skeifas naturudvalg har arrangeret et foredrag om parasitbekæmpelse...
jeg indsætter indbydelsen nedenfor....

Torsdag den 12. oktober klokken 19.00

indbyder Naturudvalget til et

foredrag om den nyeste forskning indenfor

Parasitbekæmpelse hos heste

ved dyrlæge Martin Krarup

om ormekure, gødningsprøver, resistens og meget mere... altså en spændende aften i godt selskab med kryb og kravl

foredraget foregår i auditoriet på Den Sociale Højskole i Odense. Medbring selv kaffe og kage til pausen. Deltagelse koster 50 kroner og der er bindende tilmelding senest den 8. oktober til naturudvalget:

Susanne Mikkelsen: stelpa_katla@hotmail.com telefon: 21634818

Annette Brask: annette.brask@mail.dk telefon: 62622005

Redigeret af Susanne - 06-Okt-2006 kl. 13:16
Mange hilsner fra
Susanne

Medlem af SKEIFA
Katla fra Kastaniely

"In der Kinderhand von Heute liegt das Pferdeglück von Morgen" Gerd Heuschmann
Til top
Christina Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 29-Jul-2004
Point: 6427
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Christina Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Okt-2006 kl. 13:33
Jeg synes at have læst, men kan selvfølgelig ikke huske hvor, at man kan få kontrolleret sine heste for orm vha. er blodprøve. Mener at blodprøven skulle være mere "præcis" og herved kunne en bestemt type orm findes, som ikke kunne ses i en gødingsprøve. Det var hvis noget med at blodprøven skulle sendes til et laboratorium i England?

Kan det passe Martin? -Eller er det mon noget jeg har drømt Ermm
Christina, 8464 Galten.
Ejer af Sif, Thor, Prinsessa & Askja

Til top
Susanne Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2004
Point: 4605
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susanne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Okt-2006 kl. 13:36
Christina: er det ikke bændelorm der kan ses i en blodprøve ?
Mange hilsner fra
Susanne

Medlem af SKEIFA
Katla fra Kastaniely

"In der Kinderhand von Heute liegt das Pferdeglück von Morgen" Gerd Heuschmann
Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Okt-2006 kl. 21:07
Hej Christina,

Det er rigtigt, at der findes en blodanalyse for orm.

Som Susanne rigtigt skriver ovenfor, måler denne test kun antistoffer mod bændelorm.

Analysen er faktisk ikke særligt nøjagtig, for mange heste har antistoffer uden at have bændelorm. Antistofferne viser jo bare, at hesten på et tidspunkt har været udsat for bændelorm. Antistofferne er jo en del af immunforsvaret, så hvis de ellers har virket vil der jo ikke være orm tilbage.

Der findes også en gødningsanalyse til påvisning af bændelormeæg. Den er lidt besværlig, fordi man skal bruge en centrifuge, men den er meget mere præcis.

Martin
Til top
 Besvar Besvar Side  123>
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Denne side blev genereret på 0,109 sekunder.