-
Joras Hesteoversigt
Adf�rdsregler
Kun mine tr�de
Tips & Ideer
Udvidet Profil
Speciel karakterer Benyt ved indtastnings-feltet
Kopier evt. bogstav (Ctrl+C) eller se taste-kode (mus over)

FAQ FAQ  Sg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Eksemheste og forebyggelse mod eksem

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
 Rangering: Emne rangering: 7 Stemmer, Gennemsnit 4,14  Emne Sg Emne Sg  Emne funktioner Emne funktioner
eid-faxi Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 07-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 202
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr eid-faxi Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 24-Jul-2009 kl. 20:11
Citat: Dorteudenh Dorteudenh skrev:

Er der nogen som har erfaring med dette produkt?

Jeg er begyndt med produktet, som hedder Hippo-Ex-Cema for under fjorten dage siden, efter anbefaling fra min dyrlge. Jeg har prvet rigtig mange midler i de 13 r, jeg har haft en eksemhest, s jeg havde ikke den store tiltro til virkningen.
Men, i dag str hun uden sr, og mankammen er ikke hvet, som den var, inden hun startede med produktet. Jeg har aldrig set s god en virkning med alle de midler, vi har prvet fr! Hun gr uden dkken, og har mulighed for at sge ind i stalden, hvis hun vil, og det gr hun ogs i de vrste perioder. S Thumbs%20Up for produktet.
Helle, 9260 Gistrup
Medlem af Hginn & Mninn, www.humu.dk og DI
Glad ejer af Skn fra Drangshlid, Eidfaxi fra Juel, Glossa fra Krgaarden og lille Askur fra Dalvang, som nu er blevet strre ;-))
Til top
Hrafntinna Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 29-Apr-2006
Point: 828
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Hrafntinna Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 24-Jul-2009 kl. 20:20
Jeg har nsten kun islandsk fdte heste, og ingen af dem har eksem!
Mange af dem har vret her i seks eller syv r. S jeg m vre en af de heldige!? (har cirka 20 islandsk fdte heste)
www.stutterifrisendal.dk
Ejer af Tnn fr audsholtshjleigu og mange flere...
Til top
Frede Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 30-Nov-2006
Point: 4111
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Frede Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 05-Aug-2009 kl. 08:54
Hjortetakolie virker godt og er billigt... Det er meget mere effektivt end alle de andre afskrkkende ting man kan putte p!
Til top
isfreak1 Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 31-Aug-2005
Sted: rbk
Point: 1627
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr isfreak1 Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 05-Aug-2009 kl. 21:31
Citat: Frede Frede skrev:

Hjortetakolie virker godt og er billigt... Det er meget mere effektivt end alle de andre afskrkkende ting man kan putte p!

Det har jeg prvet for mange r siden, p ydrelret af min gamle storheste vallak. Han slog desvre ud med buler, s det tr jeg ikke bruge igen.
Allerhelst vil jeg ikke bruge noget p mine heste, som jeg ikke selv kan tle.  
Mvh Marlene

5853 rbk (fyn)

Indehaver af

Selma Vinkrgrd-     Sleipnir Gammeltoftgaard

Svelnir Gammeltoftgaard

Til top
Lene T Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 20-Okt-2005
Point: 2316
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Lene T Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 24-Aug-2009 kl. 14:54
Findes der et kort der viser hvor i landet mittetryg er lavt / hjt
Lene

Nttfari fra Kepp Stefnir fra Lillemlle Krog og Hittehesten Ganti
Til top
marianne Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Point: 1901
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr marianne Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 25-Aug-2009 kl. 14:13
Nu har jeg jo sagt og skrevet meget om sommer eksem heste gennem rene.Confused
men igen, igen, kort, Big%20smile mener jeg at:
1) Alle heste er genetisk disponible for sommer eksem, sledes at forst, at nogle heste, har et srdeles veludviklet immunforsvar fra naturens side = hjrisiko for udvikling af sommer eksem. Andre heste har et lavt udviklet immunforsvar fra naturens side = lav risiko for udvikling af sommer eksem.
Det var den genetiske delThumbs%20Up.
2) Og s til miljet,
Specifik krver udvikling af sommer eksem en koncentation af mitter +/- andre blodsugende insekter, Det vil her vre nrliggende at antage at heste der er genetisk disponeret for sommer eksem via, deres srdeles vel udviklet immunforsvar. Sandsynligvis vil udvikle symtomer p sommer eksem ved betydeligt lavere koncentrationer af mitter + andre blodsugende insektarter end, heste der fra naturens side har et lavt udviklet immunforsvar.
Forskellen kunne f.eks. ligge i strrelses orden 1:1000000 mitter/andre blodsugende insekter. For nu at stte en evt. forskel lidt i relief.
Endelig er der, den sidste faktor.
3) En milj betinget katalysator (igangstter der stresser immun systemet ).
Katalysatoren kan meget vel virke som en kik,starter for et immunsystem, sledes at immunsystemet gr fra at vre et mske helt almindeligt lavt fungerende/beskyttende immunsystem til et hjt fungerende stress betonet/ydende immunsystem.
Jeg har sagt det fr, men set med mine jne er det netop en sdan ndring af immunsystemets reaktion,  at vacciner er arkitekt tegnet / udviklet til at foretage.
S vacciner er alts set med mine jne rigtig skidt set i relation til risiko for allergi, vacciner  stresser nemlig immun systemet op. Skal allergi undges, skal man ikke stresse immunsystemet men der imod stimulere  immunsystemet til, at sove tornerose svn = ingen allergisk reaktion.
Dette kan nok nemmest gres ved at undlade at vaccinere, give dkken p en del af dgnes timer samt smre srligt udsatte heste, med dvs. dertil egnet salver (der er sr helende og kle stillende),  
Her p matriklen har vi pt. to islandsk importeret heste der begge har haft fast bopl her i 13 r ingen af dem har til dato udviklet sommer eksem,
marianne

Redigeret af marianne - 25-Aug-2009 kl. 14:21
Til top
Helle Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 20-Feb-2004
Point: 5792
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Helle Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 25-Aug-2009 kl. 14:27
Jeg har en islandsk-fdt hoppe, kbt forr 2007, og som er kommet til DK august 2004.
I r ser det desvrre ud som om hun er kommet med p eksem-holdet :o(

Hvordan med diende hopper og eksemdkken ?

Prvede sidste r kozon til anden hest og med stor succes, s regner med at give dette ogs fra nu af - men overvejer ogs dkken...
Askur fra Hofsstaaseli DK476 * IS1989158525 * Mvindott super-rar
www.ledojegaard.dk
Til top
Kolfinnur Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 15-Feb-2006
Sted: 9440 Biersted
Point: 2992
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Kolfinnur Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 25-Aug-2009 kl. 21:29
Citat: eid-faxi eid-faxi skrev:

Citat: Dorteudenh Dorteudenh skrev:

Er der nogen som har erfaring med dette produkt?

Jeg er begyndt med produktet, som hedder Hippo-Ex-Cema for under fjorten dage siden, efter anbefaling fra min dyrlge. Jeg har prvet rigtig mange midler i de 13 r, jeg har haft en eksemhest, s jeg havde ikke den store tiltro til virkningen.
Men, i dag str hun uden sr, og mankammen er ikke hvet, som den var, inden hun startede med produktet. Jeg har aldrig set s god en virkning med alle de midler, vi har prvet fr! Hun gr uden dkken, og har mulighed for at sge ind i stalden, hvis hun vil, og det gr hun ogs i de vrste perioder. S Thumbs%20Up for produktet.
Jeg har ogs prvet produktet efter anbefaling fra min dyrlge - men nul og niks hjalp det... Desvrre...
Christina 9440
Hovensgaard Islndere
Hatta fra Laulund, Silfurlind fr Hab & Sprengja fr Pufu

Medlem af DI og Hekla.

Til top
Betinna Nielsen Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 26-Feb-2004
Point: 1379
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Betinna Nielsen Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 26-Aug-2009 kl. 20:10
Helle:
Du kan sagtens give din hoppe dkken p, selvom fllet skal die hos hende. Det er i hvert fald intet problem hos mig. S jeg ville f dkken p i en fart, hvis det var mig...

Redigeret af Betinna Nielsen - 26-Aug-2009 kl. 20:10
Betinna Nielsen,

Gren, med hesten opstaldet ved Ryomgrd.

Brynja fr Hholti samt hendes fl Vignir fra Folkmann.

Til top
sk Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 11-Jun-2009
Point: 34
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr sk Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 05-Okt-2009 kl. 15:51
hvornr kan man tage dkknet af igen? hvornr er mittessonen ovre?
Til top
S.M:C Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 12-Aug-2008
Sted: 8680 Ry
Point: 185
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr S.M:C Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 05-Okt-2009 kl. 19:47
Vi skal have et par frostntter inden man kan vre sikker p at mitterne er vk. Her i weekenden under al den regn og blst, gik min hest uden sit dkken. I denne tid tager jeg det af og p alt efter vejret.
Hilsen Marita

Rkkvi fra skriduklaustri....
Til top
sk Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 11-Jun-2009
Point: 34
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr sk Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 06-Okt-2009 kl. 08:12
det lyder ret s fornuftigt - tak for det!
Til top
silotte Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Jul-2008
Sted: rhus
Point: 478
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr silotte Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 06-Dec-2009 kl. 20:31
Her lige et par link om andre trde vedr. eksem:

Alleosal - hmopatisk middel mod sommereksem

http://joras.dk/MySql/forum/forum_posts.asp?TID=34862

Forebyggelse af sommereksem

http://joras.dk/MySql/forum/forum_posts.asp?TID=34863

(bare et lille forsg p at samle det hele i et link)

Redigeret af silotte - 06-Dec-2009 kl. 20:32
Charlotte, stjylland, (1963), ejer af verdens bedste skovturshest Slon fr Ausstum og verdens bedste hund Daisi (sd lille cairn terrie)
Til top
Vindhestene Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Apr-2009
Sted: Guldborgsund
Point: 6693
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Vindhestene Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 14-Dec-2009 kl. 12:47
Citat: isfreak1 isfreak1 skrev:

Citat: Frede Frede skrev:

Det har jeg prvet for mange r siden, p ydrelret af min gamle storheste vallak. Han slog desvre ud med buler, s det tr jeg ikke bruge igen.
Allerhelst vil jeg ikke bruge noget p mine heste, som jeg ikke selv kan tle.  
Ja det er skrapt. Hvis man kommer det p manen, slr hesten ikke ud. Jeg kender en som bruger det. Alle de andre heste str ovre ved den der har hjortetakolie p, for der er frrest insekter.
Til top
srli fra slvbk<3 Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Aug-2008
Point: 8
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr srli fra slvbk<3 Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 29-Dec-2009 kl. 01:08

Fdselsr: 1998
Hvilket land hesten er fdt i: Danmark
Evt. import mdr. og rstal:
Har hesten eksem:
ja
rstal hvor eksemen er brudt ud i: i 2000 eller 2001
Let, middel eller svr grad: middel/svr

De heste der udvikler eksem, er det alle typer eller mest de heste der nemt stresser?
jeg tror ikke stres har noget med eksemen at gre, min hest er ret rolig.
Er der flest heste i en bestemt farve?
det tror jeg ikke, jeg kender eksem heste i mange farver
Hvilke kurer virker og hvor kan man kbe dem?
jeg bruger fluespray det kan kbes i de fleste rideudstyrsbutikker.
s bruger jeg anti kl fra blue horse det smr jeg p de steder hvor han klr sig meget (i Srlis tilflde man og pand) for at lindre klen.
og s gr han med sommereksemsdkken fra boett (kan kun kbes hos hyldahl) 24 timer i dgnet s snart det er over 11 grader(der kommer mitterne frem) bortset fra hvis han kommer p stald eller nr jeg rider self.
Srli for et tilskud i fodret mod sommereksem det hedder microvital fra st. hippolyt frst synes jeg ikke det hjalp men efter 2 mneder begyndte det virklig at hjlpe.
Og er det mest de heste der importeres det gr galt for?
sommereksem er en allergisk reaktion p mitte bid, mitter kan ikke leve p island s jeg tror ikke at en importeret hest har det samme immunforsvar, som en hest der er fdt i DK, nr de aldrig har vret udsat for mitterne. derfor tror jeg det er de importerede heste det gr mest galt for.

Til top
AnnikeF Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 13-Aug-2007
Point: 424
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr AnnikeF Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 29-Dec-2009 kl. 13:49
Jeg er ikke helt afklaret med hvad jeg forsger mig med nste mittesson, men vil lige hre ... nr I stter jeres eksemheste p stald. Hvornr stter I dem ind/ud? (skrumring/daggry?) Og har de dkken p indenfor?
P forhnd tak :-)
Mvh.

Annike
Til top
srli fra slvbk<3 Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Aug-2008
Point: 8
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr srli fra slvbk<3 Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 29-Dec-2009 kl. 17:56
Citat: AnnikeF AnnikeF skrev:

Jeg er ikke helt afklaret med hvad jeg forsger mig med nste mittesson, men vil lige hre ... nr I stter jeres eksemheste p stald. Hvornr stter I dem ind/ud? (skrumring/daggry?) Og har de dkken p indenfor?
P forhnd tak :-)
min hest gr p dgnfold om sommeren og s kommer han ikke p stald, min hest har ikke dkken p nr han er inde men det kan man godt, men i vores stald er det ikke ndvendigt fordi der ikke er s mange mitter derinde, hvis der var mange mitter i stalden ville jeg nok lade ham beholde dknet p :)

Redigeret af srli fra slvbk<3 - 29-Dec-2009 kl. 17:56
Til top
oOGaivaOo Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 30-Maj-2007
Point: 164
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr oOGaivaOo Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 18-Jan-2010 kl. 23:32
hvad kan man give en hoppe med sommereksem som er i fol? For har hrt at der er noget af de produkter der findes som man ikke m give til hopper der er i fol?
Mille

Eva fra Klattrup, Hrafn fra Lillegrd, Landi fra Lillegrd og Sproti fra Skovstrupholm.
Til top
Piadora Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2010
Sted: 8881 Thors
Point: 4204
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Piadora Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 18-Feb-2010 kl. 16:53
Hvilke erfaringer har I andre gjort jer?  min har frst fet det sidste sommer
De heste der udvikler eksem, er det alle typer eller mest de heste der nemt stresser? han er meget stabil og rolig
Er der flest heste i en bestemt farve? mrk brun
Hvilke kurer virker og hvor kan man kbe dem? tja har prvet alt hvad der er blevet anbefalet - har sgar blandet min egen ud fra div. olier og eddike osv. men syntes at den der hedder hestedeo havde god effect - ikke destomindre har jeg besluttet  at han skal have dkken i r - da man kan se hvor irreteret han er.
Hvilke kurer er spild af penge?
Og er det mest de heste der importeres det gr galt for? jeg tror man vil kunne se at det hovedsaligt er import heste... men flytning kan have indflydelse p det ogs. jeg kbte min vallak i 2008 og iflge tidliger ejer havde han ikke eksem - men sidste r udviklede han lidt og flge deraf har jeg fldet 11 grantrer da "mitte" skyer hang og ventede i trkronerene.... jeg kunne lige frem se hvordan de foretrak "ungt blod" - min gamle p 30 var total ugeneret af "skyerne".  Hver anden dag var jeg ude med sprjten.
FIF: nr du skal lre din hest af blive sprjtet - hjlper det at synge Smile det mest for at du overdver lyden "pfft" som godt kan lyde som  noget flyende stikke noget. Det ihvertifald det jeg tror.. nr jeg synger og har godbidder parat - s gr det som en leg...

List sprgsml der kunne vre sjovt at lave lidt statistik p:

Fdselsr: 1995
Hvilket land hesten er fdt i: island
Evt. import mdr. og rstal: 2000 ca
Har hesten eksem: lidt
rstal hvor eksemen er brudt ud i: 2009
Let, middel eller svr grad:  let

Til top
Hrafntinna Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 29-Apr-2006
Point: 828
Indlg funktioner Indlg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citr Hrafntinna Citr  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlg Sendt: 15-Mar-2010 kl. 17:30
hvornr begynder man at give kozon? og hvor kan det bestilles??
www.stutterifrisendal.dk
Ejer af Tnn fr audsholtshjleigu og mange flere...
Til top
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Denne side blev genereret p 0,125 sekunder.