Joras Hesteoversigt
Adfærdsregler
Kun mine tråde
Tips & Ideer
Udvidet Profil
Speciel karakterer Benyt ved indtastnings-feltet
Kopier evt. bogstav (Ctrl+C) eller se taste-kode (mus over)

þ Þ ð Ð á Á é É í Í ó Ó ú Ú ý Ý ö Ö ä Ä ü Ü
Forum start Forum start > Debatforum > Forum om Rideudstyr
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Tråd om sadler!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tråd om sadler!

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Ròsa Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 30-Maj-2008
Sted: nordjylland
Status: Offline
Point: 314
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Ròsa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Nov-2012 kl. 13:06
Forresten så kan det også være meget lærerigt, at se de 9 afsnit på youtube om sadeltilpasning. Så ved man hvad man skal kigge efter;-)
Til top
LouiseHP Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 09-Dec-2004
Sted: Østervrå
Point: 5384
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér LouiseHP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Nov-2012 kl. 18:35
Jeg har en Karlslund K2, jeg knus elsker den sadel, men den kan ikke ligge på en hest med lige ryg. Jeg har også en Tølthestar Alfur, den ligger godt på heste med lidt lige og bred ryg. (den hedder så Tøltsaga alfur i dag)
Jeg har desværre måtte erkende at begge mine sadler ikke kan ligge på min ene unghest jeg er ved at tilride. Så jeg har i dag købt en Eques Levis. Den ligger fint på ham. Han har en lidt lige ryg som er ret kort. Han er ok bred i ryggen men muskelfattig fortil på ryggen. (hvad kan man ellers forvente af en unghest der kun har haft rytter på ryggen 6 gange)
Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Nov-2012 kl. 20:36
Citat: LouiseHP LouiseHP skrev:

Jeg har en Karlslund K2, jeg knus elsker den sadel, men den kan ikke ligge på en hest med lige ryg. Jeg har også en Tølthestar Alfur, den ligger godt på heste med lidt lige og bred ryg. (den hedder så Tøltsaga alfur i dag)
Jeg har desværre måtte erkende at begge mine sadler ikke kan ligge på min ene unghest jeg er ved at tilride. Så jeg har i dag købt en Eques Levis. Den ligger fint på ham. Han har en lidt lige ryg som er ret kort. Han er ok bred i ryggen men muskelfattig fortil på ryggen. (hvad kan man ellers forvente af en unghest der kun har haft rytter på ryggen 6 gange)

Det var også problemet med min unghest, der pt er muskelfattig fortil pga pause, men det her underlag (jeg bruger det sammen med et lammeskind) er super godt til den periode, hvor musklerne skal have plads til at udvikle sig (endnu et godt råd fra Nikita herinde Clap). 

Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Nov-2012 kl. 20:40
ps. Tølthester hedder stadig Tølthester, men Tøltsaga laver en lignende sadel. Tølthester forhandles stadig, men så vidt jeg ved kun i Norge http://www.tolthester.no/?page_id=15

(Jeg har fået fortalt, at navneskiftet til Tøltsaga i DK skyldes uenighed mellem producent og forhandler, men ved ikke om der er noget om dette.)
Til top
LouiseHP Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 09-Dec-2004
Sted: Østervrå
Point: 5384
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér LouiseHP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Nov-2012 kl. 21:12
Helene det ved jeg faktisk ikke, det må være deres personlige sag.
Min Alfur og K2 lå helt a h til på min unghest, han var tydelig generet af dem begge.
Så måtte ofre mig og købe endnu en sadel
Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Nov-2012 kl. 21:16
Ja så er der ikke andet for - alfur fungerer vist bedst til den brede model :-)

Til top
Pila Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 26-Dec-2004
Sted: Denmark
Point: 1043
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Pila Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Nov-2012 kl. 21:43
Citat: Ròsa Ròsa skrev:

Citat: Pila Pila skrev:

Hvilken type sadel er du interesseret i?

Meget støtte eller frihed?
Hvilken slags støtte? - knæstøtte eller dybt sæde?
Kan du bedst lide en sadel med høj og smal talje eller med lav og bred tajle?

Hvad skal du bruge sadlen til?
Skal det være en "allround", en blød tursadel, eller gangartsadel?
Skal det være muligt, at springe i den?

Hvor langt er din hests sadelleje og har den en lige eller let svejrygget overlinie?

Big smile Ja se det er jo lige det... Hvad er jeg egentlig til?! Det er det i skal overbevise mig om... Big smile

For at sige det lige ud, ved jeg faktisk ikke helt hvad det er jeg gerne vil have idet har prøvet noget endnu. Jeg har selvfølgelig mine forestillinger, men forestiller mig jeg kan ende ud i noget helt andet...

Jeg har pt både dressur, islandske bomsadler og en enkelt bomløs... Er glad for alle sadlerne, men de duer ikke til min nye hoppe.
Jeg ved allerede at dressur sadler bliver for dybe, samt de islænder sadler jeg har prøvet på hende har været med for meget svaj...

Der SKAL være forsholdsvis god støtte i sadlen, men ikke så jeg bliver låst. Dog er det mit indtryk at de fleste nye islænder sadler både har støtte uden at låse, så det skulle ikke være det største problem? Ret mig hvis jeg tager fejl...

Hoppe har MEGET lige og lang ryg og er forholdsvis smal... Hun hedder i daglig tale PUMAEN (= lang og smal!) LOL Tror der kan sidde en lille familie på hende, sadan ala en tandem...

Sadlen skal bruges i alle de sammenhænge du nævner...

Hvis du føler dig låst i sadlen, så skal du prøve ½-1" længere sadel! Så vil du typisk ikke føle dig så låst, selvom sadlen har god støtte.

Personligt bryder jeg mig heller ikke om islændersadler fordi tyngdepunktet i sædet ofte ligger for langt tilbage og fordi stigebøjleophænget ligger foran sædets tyngdepunkt. Dette medfører at rytteren kommer til at sidde med fødderne foran hoften. Og derved sidder rytteren i uligevægt. (For at rytteren kan sidde i balance på hesten skal ankler, hofte og skuldre ligge på en lodret linie)

Jeg har en hest med lidt kort ryg og rider derfor i en Sommer Magnus dressursadel str. 16½". Den giver middel støtte, men pga. størrelsesvalget får jeg ekstra meget støtte. Knæpuderne er lidt buede og man får derfor kun optimal støtte, hvis man rider med lidt korte bøjler. Men det er derfor også muligt at ride ridebanespringning i sadlen. Ja - længden på bøjlerne afgør også om du føler dig låst i en sadel. For mig, var det også vigtigt at sadlen ikke var for hård og det opfylder Sommer.

Hvis jeg havde en hest med lang lige ryg ville jeg vælge en BRUGT Bates dressur sadel, som kan fåes fra 2000-6000kr alt efter modellen. Jeg synes det er super lækkert at man både kan ændre på knæstøtten, skifte kopfjern, og tilpasse sadlen ved luftepudesystemet (CAIR). Dertil har sadlerne indbygget stopgjord og v-ophæng, således at trykket fordeles og sadlen ikke glider frem.

Bates sadlerne skulle gerne kunne passe en hest med lige ryg og kvaliteten er rigtig god.

Hvis jeg ikke havde råd til en Bates Caprilli eller Bates Innova, så ville jeg købe en tilsvarende Wintec sadel, som også er i rigtig god kvalitet. Både Bates og Wintec er også ret lette sadler, hvilket jeg også sætter pris på.

Det kan på ingen måde svare sig, at købe en ny sadel. Den mister lige så meget værdi som en ny bil, men forskellen er bare, at en brugt sadel i god stand er lige så god som en ny sadel. Hvis man passer på sin sadel, kan den sagtens holde i 20år eller mere. De populære kvalitetssadler holder brugtprisen længe.

Men hvis du ikke helt ved hvad du går efter, så er det vigtigt, at du SELV GÅR UD OG PRØVER EN MASSE FORSKELLIGE SADLER. Bare fordi jeg godt kan lide en Bates dressursadel, så kan de jo godt være, at du synes bedre om en bomløs islændersadel.

Så kom i gang med, at prøve sadler:-) - God sadeljagt!

Thumbs Up Den dressur sadel jeg har er en Bates contour 16,5" og jeg er super glad for, men den passer bare overhovedet ikke! Hvor meget jeg så end ville ønske det!!! LOL Har brugt den på et par af mine andre heste, og har været mere end tilfreds med det. Jeg har prøvet at skifte copfjernet og det nyttede heller ikke... SÅ er kun enig med dig om Bates og Wintec sadler, har udelukkende haft gode erfaringer med dem.

Jeg har kigget på lidt forskellige sadler, og har dannet mig et indtryk over hvad man kan få, men har stadig ikke prøvet noget. K2'en prøver jeg i morgen... Ellers talte jeg med Hyldahl for næste gang de kommer til Sjælland, så må jeg putte hoppen i en trailer og prøve alle de sadler jeg kan...

Prøvede jo ellers også en Draupnir med flexbom og latexstopning, og er helt vild med sadlen men den var helt sikker for kort lidt mig, så tænker jeg skal prøve den i str. 17,5.

Elding, Rún, Koli, Ronja, Isafold, Heidar-Oddur, en vallak på Island, og nogle shettere...
Se hjemmesiden: http://www.stutteri-vidir.dk
Til top
Vindhestene Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Apr-2009
Sted: Guldborgsund
Point: 6391
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Vindhestene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 00:00

"Hoppe har MEGET lige og lang ryg og er forholdsvis smal... Hun hedder i daglig tale PUMAEN (= lang og smal!) LOL Tror der kan sidde en lille familie på hende, sadan ala en tandem..."

...

Hm, pumafacon Shocked, - det lyder for mig som om hun har en lang lænd (ikke-vægtbærende del af ryggen). Jeg ville få en sadelmager ud, til at tage mål af det faktiske sadelleje (= brystkassen), og foreslå sadeltyper.

Den af mine heste, som tilsyneladende har den længste ryg, har også det korteste sadelleje. Mens min lille kompakte gammeldags type har det længste sadelleje.

Fortsat god jagt i sadeljunglen.
Medlem af Hestens Værn, Sportsrideklubben, Distancerytterforeningen og Dagfari.

Urður fra Dalgård, Lappi fra Stald Buskov, Páfi fra Legind (udlånt) og Trigger af Sandager (p.t. BestBreed Mustang)
Til top
2Nice Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Jan-2008
Sted: Danmark
Point: 530
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (2) Enig(2)   Citér 2Nice Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 07:52
Super gode videoer, det må jeg sige! Beskriver sindsygt godt hvilkeproblemer mange har og bekræfter mig i en del omkring mit syn på en del islændersadler :-)
<>Sabine<> Djass fra Engholm, Náttfari fra Ll. Hafmey, Óða f. Engholm og xx fra Ll. Hafmey.
Til top
Pila Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Pila Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 09:21
Citat: Vindhestene Vindhestene skrev:

"Hoppe har MEGET lige og lang ryg og er forholdsvis smal... Hun hedder i daglig tale PUMAEN (= lang og smal!) LOL Tror der kan sidde en lille familie på hende, sadan ala en tandem..."

...

Hm, pumafacon Shocked, - det lyder for mig som om hun har en lang lænd (ikke-vægtbærende del af ryggen). Jeg ville få en sadelmager ud, til at tage mål af det faktiske sadelleje (= brystkassen), og foreslå sadeltyper.

Den af mine heste, som tilsyneladende har den længste ryg, har også det korteste sadelleje. Mens min lille kompakte gammeldags type har det længste sadelleje.

Smile

Altså jeg ville ikke putte en gammeldaws islændersadel på ryggen af hende... Er opmærksom på at sadlen selvfølgelig ikke skal ligge bag det bagerste ribben... Men mon ikke også hyldahl kan være behjælpelig med det?
Elding, Rún, Koli, Ronja, Isafold, Heidar-Oddur, en vallak på Island, og nogle shettere...
Til top
Ròsa Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Ròsa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 12:02

...

Smile

Altså jeg ville ikke putte en gammeldaws islændersadel på ryggen af hende... Er opmærksom på at sadlen selvfølgelig ikke skal ligge bag det bagerste ribben... Men mon ikke også hyldahl kan være behjælpelig med det?

Ny model eller ej - Jeg må altså erkende, at jeg endnu ikke har prøvet en islændersadel, hvor sædet er i midten og stigebøjleophænget er på linie med sædets midtpunkt!

Pila: Hvis du har været glad for Bates og Wintec, så ville jeg råde dig til, at fortsætte med en dressur/kombisadel. Tag kontakt til en forhandler, som sælger sadler til "store heste", så vil du kunne finde en masse gode dressursadler. Prøv f.eks. stübben, nyere modeller af Kieffer, Phiff, Windsor, Passier, Prestige eller Kentaur, som alle er populære kvalitetsmærker, der også holder prisen nogenlunde.

Karlslund K2 sadlen er en noget af en modsætning af Bates/Wintec. Af de billeder jeg har set af den sadel, så ser det ud som om rytteren kommer til at sidde i bagvægt.

Og husk, at de fleste sadler kan jo tilpasses en del, hvis du henvender dig til en dygtig sadelmager;-)
Til top
Ròsa Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Ròsa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 12:04
Pila: Videoen som jeg linkede til, viser også hvordan du selv kan opmåle sadellejet;-)
Til top
Ròsa Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (1) Enig(1)   Citér Ròsa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 12:07
Citat: 2Nice 2Nice skrev:

Super gode videoer, det må jeg sige! Beskriver sindsygt godt hvilkeproblemer mange har og bekræfter mig i en del omkring mit syn på en del islændersadler :-)

Enig:-)

Det kan godt ske, at islænderen har 1-2 gangarter ekstra. Men det er altså også den største forskel mellem islændere og alle de andre hesteracer. Islænderens lænd starter jo ikke midt ude på krydset, hvilket ellers er en påstand jeg har hørt mange gange;-)
Til top
Pila Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Pila Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 12:33

...

Smile

Ny model eller ej - Jeg må altså erkende, at jeg endnu ikke har prøvet en islændersadel, hvor sædet er i midten og stigebøjleophænget er på linie med sædets midtpunkt!

Pila: Hvis du har været glad for Bates og Wintec, så ville jeg råde dig til, at fortsætte med en dressur/kombisadel. Tag kontakt til en forhandler, som sælger sadler til "store heste", så vil du kunne finde en masse gode dressursadler. Prøv f.eks. stübben, nyere modeller af Kieffer, Phiff, Windsor, Passier, Prestige eller Kentaur, som alle er populære kvalitetsmærker, der også holder prisen nogenlunde.

Karlslund K2 sadlen er en noget af en modsætning af Bates/Wintec. Af de billeder jeg har set af den sadel, så ser det ud som om rytteren kommer til at sidde i bagvægt.

Og husk, at de fleste sadler kan jo tilpasses en del, hvis du henvender dig til en dygtig sadelmager;-)
Jeg har også kigget lidt på dressursadler, men de er næsten alle uldstoppet og uden udskifteligt kopfjern. Flexibilitet i forhold til at kunne udskifte kopfjern, flexbom og latexstopning tiltaler mig, da jeg på den måde også kan bruge sadlen på andre heste. Det har jeg behov for da der bliver redet på mange heste her på gården...

Har så kigget lidt på dressursadler med ovennævte kvaliteter, men så skal de bestilles i udlandet og monster dyre! Derudover ville jeg være en smule nervøs over at købe en sadel som ingen andre kender, hvis jeg skulle stå og sælge den igen... Smile For selvom man er glad for en sadel kan man stå i en situation hvor man ikke kan beholde den...

Men hvis du kan fortælle mig om nogle dressur sadler af den type jeg nævner, må du meget gerne smide et link... Vil meget gerne se Thumbs Up

Har ikke fået set videoen endnu, vores net er virkelig dårligt...! Prøver at se den senere... Big smile 
Til top
Ròsa Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Ròsa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 13:04
Med hensyn til dressursadlerne.

Så kan man jo presse bommen i langt de fleste sadler;-) (koster ca. 500kr) Så med mindre du har tænkt dig, at bruge de der 5-10min på, at skifte kopfjern hver gang du skal ud, at ride, så giver det ca. det samme resultat.

Men ja - det er også derfor jeg ELSKER Bates. (Og næste gang, så skal jeg have en hest der har "Bates-ryg";-) )

Hvorfor vil du hellere have latex? Uld er da også udemærket. Hvis bare sadlen har den rette form, så skal hesten nok blive glad for den;-)

Jeg ville mene, at du bør kunne finde en brugt sadel, som passer, til under 5500kr.
Jeg købte selv min Theo Sommer Magnus for 4800kr og standen var som ny - der var ikke engang mærker i gjordstropperne. Nyprisen ligger vist på 8500kr.

Du kan selvfølgeligt også kigge på JC, Trainer og BR. Men de er ikke helt så kendte - selvom du ofte kan finde dem til salg på dba.dk.

Hvor i landet bor du?

Til top
Dís Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 02-Jan-2008
Sted: Dk
Point: 597
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Dís Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 18:27

Jeg havde en forhandler af islandske sadler ude til min hest. Havde af både dyrlæge og kiropraktor fået at vide, at han havde en ret kort anlægsflade. Forhandleren mente, at min hest havde en lang ryg. Ud fra min opsnusede viden om, hvordan sadlen ikke skal være længere end der, hvor bagerste ribben hæfter på rygsøjlen (hvilket ovennævnte fagpersoner også havde sagt), så havde jeg bestemt mere tiltro til dem end forhandleren. Derfor ville jeg nok ikke bero mit sadelvalg på en forhandler alene. 

Til top
Salsa Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 10-Aug-2009
Point: 450
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Salsa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 19:34
Citat: pihan pihan skrev:

Jeg går og overvejer, om jeg skal købe denne nye sadel fra Draupnir, med udskifteligt kopfjern.

Men egentlig vil jeg helst have den gamle model, så jeg kigger også efter en sådan brugt..

Den har jeg også luret lidt på men har stadigvæk ikke kunne gennemskue hvad forskellen er på den og den opringelige ud over prisen og muligheden for at skifte kophjern. Jeg kender en som har købt en og umiddelbart er det svært at se forskel på den og den dyre udgave.

Men ellers er der spalding som er en kvalitetssadel i engelsk læder med udskifteligt kopjern men den er uldstoppet. Den koster omkring 16.000 kr fra ny men kan fåes til fornuftigt pris brugt da den ikke er nogen "modesadel" mere men den har ikke så meget støtte som f.eks. draupnir, sella, k2 og kosmo. Jeg deler ikke opfattelsen af at k2 har tyngdepunktet for langt tilbage - dem jeg har set har faktisk ligget fint på mange forskelige heste og med tyngdepunktet i midtet.

Hvis du er til dressursadler kan de f.eks. fås brugt på www.sadler.dk  Syntes bare der er langt i mellem dem som er korte nok til vores heste (16 eller 16,5 tommer) og ikke er så dybe som et ondt år. Mange af dem jeg haft prøvet ligger desuden for højt fortil på de lidt gammeldags brede islændere da de er bygget til en stor hest med markeret mankestykke. Men generelt er tyngdepunktet i en dressursadel bedre end i de traditionelle islændersadler (Topreiter, bates icelandic, Wintec island)

Heri rideudstyr på sjælland tager gerne din brugte sadel i bytte hvis du køber en hel ny sadel der.

Redigeret af Salsa - 05-Nov-2012 kl. 19:36
Til top
Gry Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 03-Maj-2008
Sted: Nordsjælland
Point: 204
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Gry Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Nov-2012 kl. 21:25
Citat: Salsa Salsa skrev:

[QUOTE=pihan] 
Heri rideudstyr på sjælland tager gerne din brugte sadel i bytte hvis du køber en hel ny sadel der.

Jeg vil så på det kraftigste fraråde nogen at handle sadel hos Heri, de har ikke forstand på at sælge sadler, der passer til hesten. De er til gengæld gode til at sælge sadler - hvis I forstår.

Jeg tænker på, hvorfor Spalding mon sælges til en fornuftig pris? Måske fordi Heri er eneforhandler af disse og fordi Heri få solgt sadler til heste, som de ikke passer til. Når folk så finder ud af dette, må de jo på den ene eller anden måde komme af med den, for Heri vil helst ikke erkend fejlen og gøre skaden god igen.

Ved godt, at dette er et sidespor, men jeg synes bare, at jeg vil advare andre.

Synes iøvrigt ellers, at Heri er en dejlig rideudstyrs-forretning med mange lækre ting - men køb ikke sadel hos dem - med mindre en rigtig sadelmager har godk. en bestemt sadel, som Heri forhandler.
Hilsner
Gry, Nordsjælland - årgang '79 (-men det er hemmeligt).
Meget glad for mine 2 heste: Eflir fra Laven & Feldur fra Hejelte.
Med ærlighed kommer du længst

Til top
piam Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 29-Maj-2008
Sted: Frederiks
Status: Online
Point: 128
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér piam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Nov-2012 kl. 10:46
jeg kan bestemt anbefale Hyldahl. har selv lige købt sadle ved dem. De er meget fokuseret på at sadlen skal være i ligevægt, havde det dybeste punkt i midten og at sadlen skal passe både til heste ryg og rytter mås.  Desværre var der produktionsfej på den sadle jeg fik hjem, men skulle bare sende den retur til dem, og de fiksede en ny til mig inden for en uge, men en fint undskyld brev. Super service så kun Thumbs Up her fra.
Til top
Salsa Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 10-Aug-2009
Point: 450
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Salsa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Nov-2012 kl. 11:10

Det er korrekt at man nok selv skal have en del viden om sadeltilpasning hvis man handler hos Heri Rideudstyr, da de ikke er særligt kvalificeret og ofte har deres egen dagsorden mht hvilke sadler de gerne vil sælge. Men de plejer at give en god pris i bytte hvis man har en anden sadel man skal af med og trådstarte spurgte specifik til steder hvor man kunne bytte sin gamle sadel ind.

Jeg mener nu ikke at du har ret i at dem som sælger deres Spalding sadler er kunder som har købt dem i Heri uden at de passer. Spalding sadlerne kan både tilpasset via ændring af kopjern og opstopning af ulden og alle jeg kender der har haft eller har sadlen har været rigtigt glade for dem i mange år. Men moden skifter jo og lige nu hedder sadelmoden Draupnir, Sella, PH, Hrimnir mv. og derfor kan man få dem til en fornuftig pris.
Det betyder ikke at Spalding er en dårlig sadel - den er måske bare ikke helt tidssvarende, støtten er ikke så god som i de nyere sadler og den er lidt bred i tajlen. Men man får meget kvalitet for sine penge hvis man kan leve med det og jeg ville hellere købe en dyr kvalitetssadel brugt frem for en ny eller nyere produceret i Polen i dårlige materialer. Men sådan er vi jo forskellige

Redigeret af Salsa - 06-Nov-2012 kl. 11:12
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Denne side blev genereret på 0,094 sekunder.