-
Joras Hesteoversigt
Adf�rdsregler
Kun mine tr�de
Tips & Ideer
Udvidet Profil
Speciel karakterer Benyt ved indtastnings-feltet
Kopier evt. bogstav (Ctrl+C) eller se taste-kode (mus over)

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan fodre i om sommeren?

Besvar Besvar
Forfatter
bulldoggen Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 01-Mar-2012
Sted: helsingør
Status: Offline
Point: 141
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér bulldoggen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvordan fodre i om sommeren?
    Sendt: 08-Mar-2015 kl. 20:36
Er lidt i tvivl.. Lige nu går mulerne på jordfold med en rundballe hø som de kan spise af som de vil. Det gør de altid om vinteren. Men hvad nu? Det bliver varmere, så tænker at behovet for strå ikke er helt lige så stort, og dog, vil ikke have sultne heste med risiko for mavesår.
Jeg tænker evt at begynde at fylde vores store slowfeeder net istedet. Men hvor ofte?
De går to ismuler og en shetlænder.
Hvis jeg fylder nettet om aftenen, vil de vel have spist det til næste morgen, og så ved jeg ikke hvor længe de har stået med tomme maver. Slowfeeder nettet er genialt syns jeg, og syns måske også det virker voldsomt at have en rundballe stående året rundt.
Vi har masser af græs om sommeren, og får lov at stribe græsse men i små mængder.
Jeg vil rigtig gerne høre hvordan i andre gør, på forhånd tak: )
Og bare lige til sidst, de får selfølgelig vitamin/mineral også
Ejer af Solfari fra Holtum og Sikklingur fra Catharinaslyst
Til top
Bente Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 23-Jan-2014
Sted: Ramløse
Point: 281
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Bente Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Mar-2015 kl. 21:04
Vi har 8 heste som bliver fodret 4 gange dagligt med wrap og foder også har fri adgang til halmballe. vi stribegræsser ikke da det stresser hestene vildt meget og hestene kan blive forfangede af det pga af stress.
Vi lukker på stor eng i et kvarter til at starte med også sætter vi op med et kvarter dagligt, men vores går på græs året rundt men ridehestene for stadig foder så de dækket ind selvom de går på fuldtids græs.
Til top
bulldoggen Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér bulldoggen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Mar-2015 kl. 21:35
Har prøvet at sætte halm. Det havde ingen interesse overhovedet desværre..
Er bange for mine ville blive aaaalt for tykke hvis de kom på græs-marken..
Til top
Susie Riis Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Sted: Denmark
Point: 18852
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (1) Enig(1)   Citér Susie Riis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Mar-2015 kl. 01:21
Hvis de har adgang til ordenligt byghalm, så skal de nok spise det, hvis de har behov for det.
Spiser de meget af det ville jeg give lidt opblødte roepiller også, for at forebygge kolik. Meget byghalm virker stoppende - havrehalm er bedre, men ikke nemt at få fat i.
hilsen Susie
http://www.blanshoved.dk

Lolland

Hus med havudsigt til salg/leje

Til top
Gry Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 03-Maj-2008
Sted: Nordsjælland
Point: 359
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Gry Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Mar-2015 kl. 11:36
Hej Susie

Hvorfor er havrehalm bedre? Jeg synes altid at jeg har hørt, at hestene skal have byghalm. (og jeg har ikke forklaringen på, hvorfor det skulle være bedre, men bare altid fået det fortalt).

Jeg tror at min grovfoder mm. mand kan skaffe hvad som helst, så jeg vil jo helst købe det, der er bedst for mine heste.
Hilsner
Gry, Nordsjælland - årgang '79 (-men det er hemmeligt).
Meget glad for mine 2 heste: Eflir fra Laven & Feldur fra Hejelte.
Med ærlighed kommer du længst

Til top
Susie Riis Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Point: 18852
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susie Riis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Mar-2015 kl. 18:14
Havrehalm virker ikke stoppende som byghalm gør. Men byghalm er helt fint, bruger det selv.
Hvede-og rughalm er IKKE hestemad.

Redigeret af Susie Riis - 09-Mar-2015 kl. 18:15
hilsen Susie
http://www.blanshoved.dk

Lolland

Hus med havudsigt til salg/leje

Til top
Rosenholm Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 06-Apr-2005
Sted: Køge
Point: 10175
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Rosenholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Mar-2015 kl. 19:19
Hvordan ser hestene ud i dag, med fri adgang til hø?

Hvis de kan administrere dette, så vil det da være en klar fordel at fortsætte denne metode, så de ikke grovæder af hverken græs eller hø?

Men det kræver selvfølgelig at de ikke allerede nu er for runde, men har lært at spise moderat
Jeg vil hellere have et sind åbent af forundring, end et sind lukket af overbevisning. Citat af Brian Tacey
Til top
bulldoggen Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér bulldoggen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Mar-2015 kl. 21:01
De ser faktisk rigtig godt ud. Min egen er lige som han skal være syns jeg.
Det virker for mig voldsomt at have hø stående hele sommeren, men det er helt klart en mulig løsning. Så har vi masser af græs, der er blevet højt tørt strå de kan få i efteråret..
Til top
Rosenholm Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 06-Apr-2005
Sted: Køge
Point: 10175
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Rosenholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Mar-2015 kl. 08:15
Citat: bulldoggen bulldoggen skrev:

De ser faktisk rigtig godt ud. Min egen er lige som han skal være syns jeg.
Det virker for mig voldsomt at have hø stående hele sommeren, men det er helt klart en mulig løsning. Så har vi masser af græs, der er blevet højt tørt strå de kan få i efteråret..

Det er i hvert fald medvirkende til en sund fordøjelse.

De vil jo helt sikkert spise noget mindre hø, hvis de har adgang til græsset, men vil helt sikkert nyde at kunne fordøje græsset sammen med noget godt, tørt hø
Jeg vil hellere have et sind åbent af forundring, end et sind lukket af overbevisning. Citat af Brian Tacey
Til top
Winnie Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 15-Dec-2006
Point: 2686
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (1) Enig(1)   Citér Winnie Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Apr-2015 kl. 16:46
Vores er nu gået fra wrappen, hvilket betyder, at de kan blive mætte af det græs, der er på folden nu. De har altid fri adgang til vårbyghalm, men det spiser de heller ikke meget af mere. De må vist sige at være på sommergræs nu. De får dog stadig deres daglige vitaminer i form af Salvana kiks - dem får de hele året.
Til top
bulldoggen Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér bulldoggen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Apr-2015 kl. 22:35
Hmmm jeg vil rigtig gerne gemme mit græs. Tror også de ville blive så tykke og måske endnu syge hvis jeg åbnede til marken. De går på vinterfolden nu og bliver nok ved med det et par måneder endnu og får så hø.
Men de viser helt klart mindre interesse for høet og går nipper i det der skyder op ...
Til top
Piadora Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2010
Sted: 8881 Thorsø
Point: 4204
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Piadora Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Apr-2015 kl. 08:37
det der skyder kan være endnu "farligere" end bare græs..

Her har de gået på alt græsset hele vinteren. 1 april er der blevet lukket af så nogen marker får ro.
Så går de og nipper på resten. Og masser af Hø
Efter 1 maj åbnes til de lukkede marker og de andre lukkes ned. Kommer der meget græs laver jeg vandre folde ....det har virket super før.
Kongur fra Litla-Moshvoli,Vikur fra Baverslund
Medlem af Toppur
ALRID er for alle - kom frisk med
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Denne side blev genereret på 0,109 sekunder.