-
Joras Hesteoversigt
Adf�rdsregler
Kun mine tr�de
Tips & Ideer
Udvidet Profil
Speciel karakterer Benyt ved indtastnings-feltet
Kopier evt. bogstav (Ctrl+C) eller se taste-kode (mus over)

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Eksemheste og forebyggelse mod eksem

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
 Rangering: Emne rangering: 7 Stemmer, Gennemsnit 4,14  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Merete Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Sep-2007
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1176
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Merete Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Apr-2009 kl. 18:06
Fødselsår:1995
Hvilket land hesten er født i: IS
Evt. import mdr. og årstal: 2008/ januar
Har hesten eksem: Nej
Årstal hvor eksemen er brudt ud i:
Let, middel eller svær grad:

Jeg bruger dækken forebyggende. Jeg har undersøgt meget omkring sommereksem og har købt og læst bogen Sommereksem. Den er udmærket og svarer nøgternt på hvad der er myter og hvad der er rigtigt. Derfor husk at når du spørger og får svar herinde på Joras, så er det ganske almindelige mennesker, som jeg selv, der ytrer min mening og holdning. Mange gange er det ikke det samme som sandheden. Husk det.

Jeg har bestemt mig for, at hvis min hoppe (7-9-13) får sommereksem, så vil jeg kontakte folkene bag denne hjemmeside:
http://www.eksemhest.minisite.dk/

Jeg ved ikke om nogen af jer har nogen erfaringer med deres metode?

Venlig hilsen
Merete

Til top
Merete Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Sep-2007
Sted: Silkeborg
Point: 1176
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Merete Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Apr-2009 kl. 18:06
Ups.. kom til at skrive at min hest er født i 1995. Hun er fra 2000
Til top
Betinna Nielsen Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 26-Feb-2004
Sted: Denmark
Point: 1379
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Betinna Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Apr-2009 kl. 10:18
Fødselsår:
Hvilket land hesten er født i: Island 2001
Evt. import mdr. og årstal: 05-06?
Har hesten eksem: Ja 
Årstal hvor eksemen er brudt ud i: Vist med det samme hun blev importeret
Let, middel eller svær grad: Det er svært at sige. Jeg købte hende sidste sommer, sidst på sæsonen, hvor hun slet ikke var passet med det. Hverken dækken eller andet, og hun så forfærdelig ud. Jeg vil tro, at jeg kan holde det rimeligt nede med pasning. Så middel, tror jeg.
Betinna Nielsen,

Grenå, med hesten opstaldet ved Ryomgård.

Brynja frá Háholti samt hendes føl Vignir fra Folkmann.

Til top
Gola Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 01-Aug-2006
Point: 547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Gola Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Apr-2009 kl. 12:41
Fødselsår:1997
Hvilket land hesten er født i: DK
Evt. import mdr. og årstal:
Årstal hvor eksemen er brudt ud i: 2000
Let, middel eller svær grad: Let

Der er taget blodprøver for at kontrollere at der ikke er vitamin/mineral mangel og så bruges der eksemdækken.
Marianne,ex avler :-(
Til top
Kamilla Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 22-Maj-2007
Point: 1293
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Kamilla Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Apr-2009 kl. 16:06
Hvilke erfaringer har I andre gjort jer? At sørge for at dæknet kommer på i tide, før mitterne. Min hest kommer på boks om natten når det er rigtig varmt og står slemt til med mitter. Ellers er der ingen problemer med at have ham i løsdrift. Hætten kommer på efter behov.
De heste der udvikler eksem, er det alle typer eller mest de heste der nemt stresser? Min hest er ikke stresset, dog en smule nervøs.
Er der flest heste i en bestemt farve? Min er rød.
Hvilke kurer virker og hvor kan man købe dem? Ökozon-kuren har virket i de tilfælde jeg har kendt til. Købes hos dyrlægeKatrine Langvad.
Det bruger jeg også selv.

sjovt at lave lidt statistik på:

Fødselsår: 1995
et land hesten er født i: Island
Evt. import mdr. og årstal: Kan jeg ikke lige huske. Omkring 2004 tror jeg.
Årstal hvor eksemen er brudt ud i: sommer 2007. Dog kunne man se han havde kløet sig i manen året inden hos tidligere ejer.
Let, middel eller svær grad: Middel
www.staldhostrup.dk
Avl og salg af islandske heste
Til top
Kolfinnur Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 15-Feb-2006
Sted: 9440 Biersted
Point: 2992
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Kolfinnur Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Apr-2009 kl. 11:59

Fødselsår: 2001
Hvilket land hesten er født i
: Island
Evt. import mdr. og årstal:
2005
Har hesten eksem:
Ja
2006
Middel til svær grad

Hvilke erfaringer har I andre gjort jer? Jeg har prøvet Eggersmann foder, olier, div. kure, pulver, Alleosal og Dermisal.

De heste der udvikler eksem, er det alle typer eller mest de heste der nemt stresser?
Min er langt fra stresset.

Er der flest heste i en bestemt farve?
Sprengja er rød.

Hvilke kurer virker og hvor kan man købe dem? Det eneste jeg har fundet der virker er dækken og godt med hvidløg. Når eksemen er på det højeste, hjælper det at smøre hende med babyolie og på den måde løsne det tørre lag.

Hvilke kurer er spild af penge? Det er svært at sige, for lige så mange heste der er, lige så mange forskellige ting prøver man. Jeg har hele tiden haft dyrlægen med på sidelinien og de fleste af de ting han er kommet med, har ikke haft meget virkning.

Og er det mest de heste der importeres det går galt for? Jeg har kun hørt om en ikke importeret hest med eksem, mens ca 50 % af de importerede, som jeg kender, har fået det.

Christina 9440
Hovensgaard Islændere
Hatta fra Laulund, Silfurlind frá Habæ & Sprengja frá Pufu

Medlem af DI og Hekla.

Til top
Amalie.T Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 14-Mar-2009
Point: 73
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Amalie.T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Apr-2009 kl. 20:11
Merete: Det er da et vildt godt link... kender du nogen der har brugt det?
Kram Amalie og Reynir fra Arbakka:D
Til top
Egemose Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 26-Nov-2006
Point: 165
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Egemose Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2009 kl. 22:45
Her på stedet har vi haft rigtig stor succes med økozon, som vi har købt af Rikke Schultz. Vi har brugt det til 5 forskellige heste med mild til meget svær eksem og alle er 100% i orden, når de får økozon efter forskriften. Ingen har efterfølgende haft brug for dækken og deres livskvalitet er blevet langt højere. Jeg ville ønske, jeg havde nogle før-og efter billeder for det er virkelig fantastisk at se, hvordan manen er vokset ud på hestene igen og så den ro, der er kommet over dem. Jeg kan kun anbefale økozon på det kraftigste. Det er ikke det billigste, men absolut det bedste!!!!!!!!!!!!!!
Stutteri Egemose - Djursland
Til top
S.M:C Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 12-Aug-2008
Sted: 8680 Ry
Point: 185
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér S.M:C Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 17:51
Indtil videre må jeg konstatere at økozonkuren virker, hvis jeg sammenligner fra sidste år - på dette tidspunkt. Røkkvi klør sig ikke ret meget, han har ingen sår eller skorper. Han går med dækken, men de steder som ikke er dækket af dækkenet, er der ingen sår overhovedet Thumbs%20Up.
Han får det flydende hver 3 dag, ca 6-8 kiks om dagen og jeg smører ham med moskitozon hver dag (på udsatte områder).

Så indtil videre kan jeg anbefale økozonkuren.....

Jeg har et spørgsmål til Egemose - hvor tit giver i hestene det flydende urtemedikament??
Selvom dunken er ret stor, skal det jo også gemmes noget til efteråret (der syntes jeg at Rökkvi var "hårdere" angrebet).

Redigeret af S.M:C - 18-Maj-2009 kl. 17:56
Hilsen Marita

Rökkvi fra skriduklaustri....
Til top
lauraS Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 20-Jul-2006
Point: 308
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér lauraS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 07:35
Jeg har også investeret i økozonkuren, og Máttur ser helt super ud Smile
Han har ikke kløet sig endnu, selvom han ikke går med dækken.

Jeg har brug for et tip: Hvordan gør i andre med de to salver?

Moskitozonen har jeg puttet op i en dispenser, og overvejer også at gøre det med de to -de virker bare lidt tykkere.

Til jer der bruger økozon: bruger i også insektspray?

Laura
Til top
silotte Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Jul-2008
Sted: århus
Point: 478
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér silotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 08:58
Det til at komme i sprøjten, hælder jeg lidt af gangen over i en lille bøtte, sådan ca. til 3 ganges brug.
Kæmpe dunken med det hvide creme hælder jeg over på en flaske hvor der har være flydende håndsæbe i.
Charlotte, Østjylland, (1963), ejer af verdens bedste skovturshest Sólon frá Auðsstöðum og verdens bedste hund Daisi (sød lille cairn terrie)
Til top
lauraS Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér lauraS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 16:12
Hvad med de to salver? Bruger du bare dem direkte fra bøtterne?

Laura
Til top
S.M:C Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 12-Aug-2008
Sted: 8680 Ry
Point: 185
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér S.M:C Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 18:03

måske spammer vi denne tråd, med div. praktiske råd vedr. brug af Økozon......Embarrassed

Men jeg blander det flydende til at give invortes, i lidt havregryn....jeg gider ikke at "slås" med Røkkvi når sprøjten skal gives. Havregrynen kommer jeg bare i foderet.

Det hvide i den store dunk (moskitozon) hælder jeg op i en forstøver (det fungerer fint).
 De 2 slanke dunke, har jeg indtil nu stukket 2-3 fingrer ned i, og fisker noget op. Men ideen om en beholder til håndsæbe, lyder fin.

Jeg bruger ikke insektspray, men jeg har noget stående til rideture, når det er mange insekter.

Hvor tit giver i jeres heste det flydende til invortes?

Redigeret af S.M:C - 19-Maj-2009 kl. 18:05
Hilsen Marita

Rökkvi fra skriduklaustri....
Til top
lauraS Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér lauraS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 08:29
Máttur får det flydende mandag og torsdag (2 gange om ugen)
Det tror jeg at jeg blir ved med hele sæsonnen.

Laura
Til top
Sille & Áma Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 25-Sep-2008
Sted: Lynge
Point: 38
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Sille & Áma Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 21:53
Jeg vil da også gerne være med i statistikken

Fødselsår: 1998
Hvilket land hesten er født i: Island
Evt. import mdr. og årstal: juni 2002
Årstal hvor eksemen er brudt ud i: 2003
Let, middel eller svær grad: Svær

Hvilke erfaringer har I andre gjort jer? Jeg har prøvet dækken, indlukning om natten + helende cremer og insektspray og indlukning om natten + økozon.

De heste der udvikler eksem, er det alle typer eller mest de heste der nemt stresser?
Jeg vil tro det er alle typer. Min hest stresser i hvert fald ikke, og jeg synes heller ikke jeg har set et mønster andre steder.

Er der flest heste i en bestemt farve? Det synes jeg ikke jeg oplever. Min hest er rød.

Hvilke kurer virker og hvor kan man købe dem? Det eneste der hjælper på min hoppe er økozon som købes i tyskland eller hos katrine langvad.

Hvilke kurer er spild af penge? Det meste jeg har prøvet har været spild af penge, da det ikke kan holde eksemen nok nede. Men jeg ved ikke om det jeg har prøvet virker på andre heste. Det er nok meget sandsynligt.

Og er det mest de heste der importeres det går galt for? Det synes jeg der er stor tendens til. Men jeg kender også danskfødte heste med sommereksem.
Ejer af Áma frá Árbakka
Medlem af DI og Dyrðilmyri
Til top
F. Bircow Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 04-Dec-2005
Point: 174
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér F. Bircow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Jul-2009 kl. 10:44
KOLSKÖR
Fødselsår: 1991
Evt. import mdr. og årstal: Jeg mener hun blev importeret i år 1999-2000
Årstal hvor eksemen er brudt ud i: Den brød ud den første sommer hun var i Danmark
Let, middel eller svær grad: Førhen svær grad, nu en middel/let grad

Jeg har kun oplevet at Ökozon og eksemdækken virker. Jeg er i gang med at eksperimentere med noget man kan købe hos Brogaarden der vidst hedder "Itch free".
Det mærkværdige i denne sommer er faktisk at Kolskör stort set ingen sommereksem har vist!
Jeg gav Kolskör dækken på lige før mitterne kom til, men da hun ødelagde det + et andet dækken,valgte jeg at se hvordan hun klarede sig uden og kun med Ökozon + Itch Free - utroligt nok kløede hun sig kun lige i ca. en-to dage efter hun fik dækkenet af og så stoppede hun igen! Nu smører jeg hende stadig med Ökozon og giver hende Itch Free, men hun har stort set ingen tegn på sommereksem, så enten virker Itch Free virkelig godt eller også er hendes sommereksem ved at forsvinde?? Kan ikke finde andre forklaringer, for hun har altid kløet hårene i både hale, man og mave helt væk, og nu er der intet!!?
Desuden står hun på en fold dybt inde i en skov hvor der er masser af mitter - så det er ikke fordi hun står et eksemsfrit sted..

Hvad der er spild af penge synes jeg bl.a. er de der fluesprays! De virker på ingen måde! Jeg synes hvidløg virker, men det skal ikke være det eneste supplement mod eksemen! Derudover ALT hvad en dyrlæge kan finde på at give en til at give hesten mod eksem - de virker slet slet ikke!

Ökozon (og umiddelbart Itch Free) er de produkter jeg vil anbefale.. Og derudover eksemdækken. Jeg tror dog selv jeg vil prøve at holde igen med dækkenet da jeg i øjeblikket tror det muligvis har skabt mere kløe for Kolskör (også derfor hun kun kløede sig lige efter hun havde fået det af) - er jo også vildt ubelejligt at de skal have dækken på når de er i gang med at fælde vinterpelsen.

Mht. om det kun er stressheste der får eksem, så nej! Kolskör er den mest rolige og afslappede lille dejlige ponyhest man kan forestille sig..
Desuden mht. farve så kender jeg mange forskelligt farvede heste der har sommereksem, så det tror jeg ikke det bliver styret af.
- Der var nogen der skrev at der var flere røde/sortbrune der havde sommereksem end andre, men det kan måske også have noget at gøre med at langt størstedelen af islandske heste er røde eller sortbrune?? (Btw: Kolskör er sortbrun)

Mvh. Frumme :)
Mange hilsner fra Frumme
Medlem af DI, Náttfari, Faxi og Pyttur.
Ejer af Kolskör frá Hofsstödum, Una fra Grønlien og lille Sníkir fra Saltbækvig
Til top
Pila Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 26-Dec-2004
Point: 1045
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Pila Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Jul-2009 kl. 14:02
Synes dælme ikke jeg ser mange importerede heste, der IKKE har eksem, altså her på debatten... Er der ikke andre derude der gemmer sig? Importheste uden eksem udgør jo den væsenligste faktor i denne debat, siden disse IKKE har udviklet sommereksem... Jeg men hvad er gjort rigtigt for at undgå det?

Jeg har selv to heste fra island...

Fødselsår:1995
Evt. import mdr. og årstal: '96-97?
Har hesten eksem: Nej 

Denne hoppe, har aldrig vist det mindste tegn på eksem, jeg ved ikke hvad det kan skyldes? Har kendt hende siden hun var 4, og jeg tror ikke, der tidligere er blevet gjort noget særligt ud af forebyggelse... Måske alder også spiller ind? Hun har tydeligtvis været meget ung ved hjemkomst...

Fødselsår: 1999
Evt. import mdr. og årstal: '08
Har hesten eksem: Endnu ikke udviklet

Denne Vallak fik jeg hjem sidste år i det tidlige forår (stik imod hvad alle anbefaler), Han fik eksemdækken på næsten så snart, han var kommet ud af flyet... Jeg fodrede godt på ham med vitiaminer og mineraler, og ikke mindst, gav ham ro i flere måneder, inden jeg påbegyndte arbejdet med ham... Ham viste et lille udslag (stod et sted med mange mitter) ved at klø sig let og hæve en smule... Altsammen noget der kun stod på et par uger...
I år har han ikke haft dækken på, og han viser intet tegn på eksem... Jeg holder dog et skarpt øje...
Elding, Rún, Koli, Ronja, Isafold, Heidar-Oddur og nogle shettere... Hov, ups... Selvfølgelig også Pruma frá Háholti og et par hoppeplage - Fyrsta og Ræningjádottir
Til top
AS Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 03-Aug-2008
Sted: Danmark
Point: 715
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér AS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Jul-2009 kl. 09:10
Fødselsår: 1994
Evt. import mdr. og årstal: 00
Årstal hvor eksemen er brudt ud i: 04 - ca?
Let, middel eller svær grad: Middel-svær
Farve: Kulsort

Redigeret af AS - 21-Jul-2009 kl. 09:11
Anne Sofie
Til top
Dorteudenh Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 31-Jul-2008
Point: 71
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Dorteudenh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Jul-2009 kl. 23:14
Er der nogen som har erfaring med dette produkt?

Til top
Amalie.T Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 14-Mar-2009
Point: 73
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Amalie.T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Jul-2009 kl. 13:03
Citat: Dorteudenh Dorteudenh skrev:

Er der nogen som har erfaring med dette produkt?

det lyder da ret spændende Smile tænk hvis det kunne hjælpeSmile
Kram Amalie og Reynir fra Arbakka:D
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Denne side blev genereret på 0,094 sekunder.