-
Joras Hesteoversigt
Adf�rdsregler
Kun mine tr�de
Tips & Ideer
Udvidet Profil
Speciel karakterer Benyt ved indtastnings-feltet
Kopier evt. bogstav (Ctrl+C) eller se taste-kode (mus over)

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Giftige Planter

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
 Rangering: Emne rangering: 7 Stemmer, Gennemsnit 4,14  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Aug-2012 kl. 16:04
Tænkte jeg også. Der kommer flere forskellige meldinger når man googler. Det skullee indeholde olier der virker ormehæmmende, men måske også kan være giftige. Har set min hoppe spytte dem ud. Tænkte derfor hvordan de mon er i wrap og hø..
Til top
Viva Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 09-Jan-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 331
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Viva Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Okt-2012 kl. 00:28
Citat: Helenedc Helenedc skrev:

Tænkte jeg også. Der kommer flere forskellige meldinger når man googler. Det skullee indeholde olier der virker ormehæmmende, men måske også kan være giftige. Har set min hoppe spytte dem ud. Tænkte derfor hvordan de mon er i wrap og hø..

Jeg ved at man kan behandle små drøvtyggere mod indvoldsorm med frø fra regnfan.
Opskriften findes i en engelsk bog om brug af medicinske planter i gedebesætninger.
Jeg er sikker på, at hestene ikke spiser regnfan. Det gjorde mine geder i hvert fald ikke.
Venlig hilsen Viva

Til top
DorteHenriksen Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 05-Dec-2012
Sted: Danmark
Point: 12
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér DorteHenriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Dec-2012 kl. 14:58
Hej Ole,

Det er en rigtig spændende og lærerig tråd du har skrevet. Jeg har kun lige skimten den igennem, men der er ingen tvivl om, at den skal nærlæses i weekenden!

Ha' en god dag!
Til top
BaldurVictorLukas Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 04-Mar-2013
Sted: Frederiksværk
Point: 1
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér BaldurVictorLukas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Mar-2013 kl. 22:29
Der er lige kommet en app om giftige planter fra landbrugsmedierne ganske fin med billeder
Til top
Berit Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Apr-2005
Point: 408
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Berit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Mar-2013 kl. 12:08
Citat: BaldurVictorLukas BaldurVictorLukas skrev:

Der er lige kommet en app om giftige planter fra landbrugsmedierne ganske fin med billeder

kan du komme med et link ?
Til top
Vips Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2004
Sted: Bornholm
Point: 3886
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Vips Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Mar-2013 kl. 12:14
Citat: Berit Berit skrev:

Citat: BaldurVictorLukas BaldurVictorLukas skrev:

kan du komme med et link ?

Gad vide, om du kan scanne den fra mit billede (som jeg har tænkt skal i vort klubblad):

Jeg kan i hvert fald scanne mig direkte til App'en.

Ellers kan jeg fortælle, at den hedder "Giftige planter og husdyr" og lige nu er den gratis i Google Play Butik

Redigeret af Vips - 22-Mar-2013 kl. 12:21
Til top
Piadora Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2010
Sted: 8881 Thorsø
Point: 4204
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Piadora Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Mar-2013 kl. 15:02
Det virker her... Thumbs Up
Kongur fra Litla-Moshvoli,Vikur fra Baverslund
Medlem af Toppur
ALRID er for alle - kom frisk med
Til top
Jules Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 29-Jul-2011
Sted: Skanderborg
Point: 342
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Jules Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Maj-2013 kl. 11:26
Jeg tænkte på om der er nogle ting fra køkkenet, som hestene ikke kan tåle?

Er flyttet på landet med min kæreste og hestene og han synes det er enormt hyggeligt at gå ud og fodre hestene afklippede grøntsagsrester, som f.eks. broccholi.

Er der noget vi skal passe på med at fodre dem?
Til top
Majken Jargil Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 26-Feb-2004
Sted: Vejborg, Sindal
Point: 3367
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Majken Jargil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Aug-2013 kl. 12:53
Faldt lige over denne side om giftige planter - desværre er den tysk, men der er en omfattende søgemulighed for både heste og får m. m. udfra symptomer og udfra planter med billeder:

Redigeret af Majken Jargil - 14-Aug-2013 kl. 12:56
Hilsen Majken - 50+. Københavner i eksil i Vendsyssel

http://www.vejborg-zwartbles.dk

Til top
melei Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 16-Aug-2007
Point: 2373
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér melei Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Nov-2013 kl. 14:03
Jeg gik og troede, at ahorn ikke var giftigt, men se her:

I Tyskland er 30 heste blevet syge af frøene. Vidste ikke engang, at heste spiste dem. 

Hilsen Merja & Gaski
Til top
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Majken Jargil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Nov-2013 kl. 10:22
Citat: melei melei skrev:

I Tyskland er 30 heste blevet syge af frøene. Vidste ikke engang, at heste spiste dem. 

Puuha, det var en kedelig opdagelse, som kan ha' betydning for rigtig mange incl. mig selv...Dead! Jeg tror det er på sin plads lige at sende informationen videre til Rytterstuen her på joras, da man ikke nødvendigvis ser den her og den er jo brandaktuel netop lige nu.....

Til top
Vips Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2004
Sted: Bornholm
Point: 3886
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Vips Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Nov-2013 kl. 15:52
Citat: melei melei skrev:

Ikke at det bliver mindre farligt og forfærdeligt, men det er altså i Belgien, at 30 heste er døde (af 46, som var ramt af forgiftning) - og det indenfor 1 uge!!!

Vi blev af en tysk køber gjort opmærksom på faren ved spæde røde ahorntræer sidste sommer, da vi af uforklarlige årsager mistede en 1 års hingst, som havde gået på vores hingstefold ude i Almindingen. Vore dyrlæger fandt aldrig ud af, hvilken forgiftning der var skyld i Níðurs død.

Senere fik vi af denne tysker at vide, at der havde været nogle grimme tilfælde i Tyskland for nogle år siden, hvor mange ungheste og føl døde. Man mener, at have fundet ud af, at de spæde rødahornstræer er giftige, og det er kun de unge heste, som spiser disse små træer, da de voksne heste instinktivt skulle vide bedre.

Øv, øv, øv

Redigeret af Vips - 08-Nov-2013 kl. 15:59
Til top
melei Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér melei Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Nov-2013 kl. 18:14
Endnu engang jeg ønskede at samle frimærker - det er godt nok ikke sjovt!
Hilsen Merja & Gaski
Til top
Charlotte T Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Nov-2010
Sted: Glumsø
Point: 180
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (1) Enig(1)   Citér Charlotte T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Nov-2013 kl. 01:15
Ja, toppen af gulerødder(det grønne bladværk) kan de ikke tåle. Kartofler er giftige.

Jeg ville ikke give dem noget fra køkkenet andet end gulerødder, bananer, æbler, pærer.

Vh Charlotte
Til top
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Majken Jargil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Nov-2013 kl. 20:40
Citat: Charlotte T Charlotte T skrev:

Ja, toppen af gulerødder(det grønne bladværk) kan de ikke tåle. Kartofler er giftige.

Jeg ville ikke give dem noget fra køkkenet andet end gulerødder, bananer, æbler, pærer.

Vh Charlotte

Kun hvis de er grønne - i gamle dage fodrede man heste med rå kartofler i større mængde, især i Tyskland.....Wink.

Til top
melei Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér melei Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Nov-2013 kl. 15:13

Toksinet, som er i ahorn og hedder hypoclysin A, gør hestene syge og findes i bl.a.

Sycamore Maple (Acer pseudoplatanusL.)

I USA har de undersøgt og fundet det i ahorn med navnet Acer negundo. 

Equine Vet J. 2013 Jul;45(4):419-26. doi: 10.1111/j.2042-3306.2012.00684.x. Epub 2012 Nov 20.

Seasonal pasture myopathy/atypical myopathy in North America associated with ingestion of hypoglycin A within seeds of the box elder tree.

Source

Department of Veterinary Population Medicine, College of Veterinary Medicine, University of Minnesota, St Paul, Minnesota, USA. valbe001@umn.edu

Abstract

REASONS FOR PERFORMING STUDY:

We hypothesised that seasonal pasture myopathy (SPM), which closely resembles atypical myopathy (AM), was caused by ingestion of a seed-bearing plant abundant in autumn pastures.

OBJECTIVES:

To identify a common seed-bearing plant among autumn pastures of horses with SPM, and to determine whether the toxic amino acid hypoglycin A was present in the seeds and whether hypoglycin metabolites were present in SPM horse serum or urine.

METHODS:

Twelve SPM cases, 11 SPM pastures and 23 control farms were visited to identify a plant common to all SPM farms in autumn. A common seed was analysed for amino acid composition (n = 7/7) by GC-MS and its toxic metabolite (n = 4/4) identified in conjugated form in serum [tandem mass spectrometry (MS/MS)] and urine [gas chromatography (GC) MS]. Serum acylcarnitines and urine organic acid profiles (n = 7) were determined for SPM horses.

RESULTS:

Seeds from box elder trees (Acer negundo) were present on all SPM and 61% of control pastures. Hypoglycin A, known to cause acquired multiple acyl-CoA dehydrogenase deficiency (MADD), was found in box elder seeds. Serum acylcarnitines and urine organic acid profiles in SPM horses were typical for MADD. The hypoglycin A metabolite methylenecyclopropylacetic acid (MCPA), known to be toxic in other species, was found in conjugated form in SPM horse serum and urine. Horses with SPM had longer turn-out, more overgrazed pastures, and less supplemental feeding than control horses.

POTENTIAL RELEVANCE:

For the first time, SPM has been linked to a toxin in seeds abundant on autumn pastures whose identified metabolite, MCPA, is known to cause acquired MADD, the pathological mechanism behind SPM and AM. Further research is required to determine the lethal dose of hypoglycin A in horses, as well as factors that affect annual seed burden and hypoglycin A content in Acer species in North America and Europe.

© 2012 EVJ Ltd.

Det er måske ikke alle ahorntræer, som har giftige frø?
Hilsen Merja & Gaski
Til top
Viva Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Viva Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Mar-2016 kl. 10:41
Hestene skal flytte til en ny fold, hvor de kan få adgang til ægte jasmin.
Den som ligner gyvel og blomstrer om vinteren.
Ved I om den er giftig, for så er jeg nødt til at rydde hele hegnet?
Venlig hilsen Viva

Til top
Susie Riis Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Point: 18852
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susie Riis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Mar-2016 kl. 04:47
Det må være vinterjasmin, der er tale om. Det er vist den eneste jasmin, der kan gro her i landet.
Har aldrig hørt den skulle være giftig. Det er jo samme familie, som dem man bruger til te.

Redigeret af Susie Riis - 11-Mar-2016 kl. 06:33
hilsen Susie
http://www.blanshoved.dk

Lolland

Hus med havudsigt til salg/leje

Til top
Viva Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Viva Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Mar-2016 kl. 07:54
Tak Susie. Det er Vinterjasmin og den er ganske flot.
Den gror langs hestenes hus og stikker grene ind mellem tremmerne, så hvis jeg ikke er opmærksom, kunne hestene godt snuppe en bid en gang imellem :-)
Venlig hilsen Viva

Til top
 Besvar Besvar Side  <1 234
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Denne side blev genereret på 0,484 sekunder.