-
Joras Hesteoversigt
Adf�rdsregler
Kun mine tr�de
Tips & Ideer
Udvidet Profil
Speciel karakterer Benyt ved indtastnings-feltet
Kopier evt. bogstav (Ctrl+C) eller se taste-kode (mus over)

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Giftige Planter

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
 Rangering: Emne rangering: 7 Stemmer, Gennemsnit 4,14  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Susie Riis Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18852
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susie Riis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-Aug-2008 kl. 17:47
Sådan en hoppe har jeg også - hun bliver dobbet så tyk som alle andre og spiser meget selektivt. Tror der er rigtig meget olie i tidselblomsterneLOL.  Græsstråene klemmer hun tænderne sammen om og trækker hovedet op, så hun lige får skrabet alle frøene af - uden at få stænglen med.
hilsen Susie
http://www.blanshoved.dk

Lolland

Hus med havudsigt til salg/leje

Til top
Viva Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 09-Jan-2005
Point: 331
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Viva Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Aug-2008 kl. 12:54
Her kan I se Blida spise en tidsel. Dem er hun vild med. Hun lærer også de andre heste at tidsler kan spises.
Tidselolie er meget sundt - som Susie skriver. Det er sikkert godt for gamle heste med tørre led. Og gamle koner som mig Smile
På denne ukrudtsmark er der mange ranunkler, som får lov til at stå i fred for dyrene, så jeg bekymrer mig ikke om at fjerne dem.

Jeg har netop talt med en armensk kvinde, der fortæller at hun høster de store skræppeblade og tørrer dem. Derefter kan de bruges som spinat. En vigtig grøntsag, hvor hun kommer fra.
Åbenbart vigtigt at de er tørrede.
Mine geder har i år spist blade og stængler og blomster af skræppen, skønt der har været rigeligt med græs.
Sidste år var det kun et par af de gamle geder, der kunne lide dem.
Hestene nipper til dem.

Redigeret af Viva - 14-Aug-2008 kl. 13:06
Venlig hilsen Viva

Til top
Mette Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Sted: Luxembourg
Point: 141
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Mette Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Aug-2008 kl. 22:28
Der findes flere bøger om emnet. Har netop fundet disse to i Irland (fås også på Amazon):

Sonia Davidson: All about poisonous Plants (med mange fotos)
Keith Allison - Christopher Day: A guide to plants poisonous to horses (beskrivelse og tegning af planterne)
     Mette
http://www.falconi.net
Til top
NEN110750 Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 03-Aug-2005
Point: 3547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér NEN110750 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Aug-2008 kl. 11:52
Citat: Viva Viva skrev:

Her kan I se Blida spise en tidsel. Dem er hun vild med. Hun lærer også de andre heste at tidsler kan spises.
Tidselolie er meget sundt - som Susie skriver. Det er sikkert godt for gamle heste med tørre led. Og gamle koner som mig Smile
På denne ukrudtsmark er der mange ranunkler, som får lov til at stå i fred for dyrene, så jeg bekymrer mig ikke om at fjerne dem.
Mine geder har i år spist blade og stængler og blomster af skræppen, skønt der har været rigeligt med græs. Hestene nipper til dem.
Jeg har sådn' en mærkelig "dobbeltmodsigende" fornemmelse af min egen indstilling - for på den ene side gror der alle mærkelig planter (iflg. billederne) på min græsmark - men på den anden side er det jo "set med landmandsøjne" utrolig ineffektiv drift. (nærmer sig det jammerlige)Cry
Samtidig er det min overbevisning - at hestene er de allerbedste til selv at finde ud af det - bare man ikke skjuler det for dem. Jeg har set en græsmark som var tæskende fyldt med Brandbæger - og alt græsset var total bidt ned. Hesten så stadigvæk godt ud.
Nu har jeg som besat holdt øje med Brandbægre den sidste stykke tid - siden en (ingen navne) antydede imellem linierne - at det var verdens smalleste sag at se dem. Det er faktisk ved at gå op for mig - at jeg MÅSKE godt kunne se dem i forvejen på lang afstand - men at jeg "i al min beskedenhed"Wink bare ikke selv var klar over det af eneste grund: Er der virkelig ikke nogen anden blomst jeg kan forveksle med Brandbægre???ShockedShocked  

Redigeret af NEN110750 - 17-Aug-2008 kl. 11:54
AVATARET er kreeret specielt til mig.

9480
Til top
Louise Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 01-Nov-2004
Sted: Aalborg
Point: 3736
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Louise Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Aug-2008 kl. 11:31
Nu vi er ved Brandbægre - er det ikke godtnok en to års plante? I år har vi været ude ast hive ALT op vi kunne finde, der mindede om dem, INDEN de satte blomst. Det tror vi umiddelabrt er det bedste middel mod de giftige sa*aner!

Hvad gør I med skvallerkål?? Hmm måske jeg liige skal finde et billede (ved ik hvad de hedder rigtigt nemlig). Nå kan så se at der er noget der hedder skvalDerkål, men det er ikke dem jeg mener - jeg tager et billede om et par dage!

Vores heste er iøvrigt også vilde med tidsler - en dag havde en fået hevet en hel tidsel op, og den var kommet HELT ind i munden på den stakkels hest. Den forsøgte først at spise den, men den stak åbenbart på tungen. Hesten fik da heldigvis spyttet hele tidslen ud igen - og så meget bøvet ud bagefter LOL

Redigeret af Louise - 18-Aug-2008 kl. 11:33
De bedste hilsner
Louise, 85'er
Aalborg
Til top
Gaska Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 08-Okt-2006
Sted: Lille Arden
Point: 2075
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Gaska Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Aug-2008 kl. 11:58
Skvalderkål er ikke giftig - den er tvætimod fuld af vitaminer, men hestene æder den ikkeret gerne da den er lidt bitter.

Du kan faktisk plukke de små lysegrønne blade tidligt om foråret og bruge dem som spinat - de smager fint "krydret" og ret godt.
Med venlig hilsen

Gitte
Til top
Majken Jargil Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 26-Feb-2004
Sted: Vejborg, Sindal
Point: 3367
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Majken Jargil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Aug-2008 kl. 13:17
Citat: Louise Louise skrev:

Nu vi er ved Brandbægre - er det ikke godtnok en to års plante? I år har vi været ude ast hive ALT op vi kunne finde, der mindede om dem, INDEN de satte blomst. Det tror vi umiddelabrt er det bedste middel mod de giftige sa*aner!

.....Der ska' desværre meget mere knofedt til end det - jeg vil kalde Engbrandbæger for flerårige og er der bare en lille rest af roden tilbage, så fortsætter den uhæmmet, plus at jorden er smækfyldt med spiredygtige frø, der bare venter på en given lejlighed til at spire.....det ku' f. eks. være en nødvendig omlægning af græsmarkenDead. Vårbrandbæger er 2-års. Kig efter de små "førsteårs" bladrosetter for begge typers vedkommende. De sætter blomster næste forår/sommer, men selvfølgelig er det et godt skridt til at bremse udviklingen, hvis folk rundt omkring bare fjernede blomsterstanden inden frøsætningen. Det ska' dog gøres flere gange i løbet af sommeren, da de omgående går igang med at sætte en ny, omend mindre blomsterstand....Unhappy.

Skvalderkål istedet for salat smager ganske udmærket....Wink.
Hilsen Majken - 50+. Københavner i eksil i Vendsyssel

http://www.vejborg-zwartbles.dk

Til top
Louise Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 01-Nov-2004
Sted: Aalborg
Point: 3736
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Louise Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Aug-2008 kl. 17:13
Jamen tror ikke det er rigtigt skvallerkål... hmm.. har ikke kunnet finde nogen billeder på nettet.

Vores mark blev omlagt for 2 år siden mener jeg, så synes ikke det kan passe at den skal lægges om allerede?

Synes desuden at det er lidt træls med de brakmarker, hvor engbrandbægerne mylrer op. Det skidt er jo ikke til at komme af med igen!
De bedste hilsner
Louise, 85'er
Aalborg
Til top
Fru Sørensen Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 21-Feb-2004
Point: 191
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Fru Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Aug-2008 kl. 22:02

Hvad med alm. brandbægere, er de også giftige?
Til top
Majken Jargil Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 26-Feb-2004
Sted: Vejborg, Sindal
Point: 3367
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Majken Jargil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Sep-2008 kl. 23:39
.....Ja....!
Hilsen Majken - 50+. Københavner i eksil i Vendsyssel

http://www.vejborg-zwartbles.dk

Til top
NEN110750 Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 03-Aug-2005
Point: 3547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér NEN110750 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Sep-2008 kl. 07:30

Nu er vi vist nået til vejs ende i denne omgang med dette spændende emne - så derfor vil jeg tillade mig på alles vegne at sende en stor tak til Marit Jonsson: "Tak for din hjælp og din dejlige indstilling til at ville lære fra sig. Du har været et ualmindelig behagelig bekendskab - tak for hjælpen!!"ClapClap (jeg TROR at hun læser dette)

NB: Til alle I andre kan jeg oplyse - at hun faktisk har skrevet en del bøger som uden tvivl er værd at læse. Jeg glæder mig personligt til selv at komme i gang med nogle af dem her i vinterhalvåret - og desuden kommer de til at stå på min Julegave ønskeseddel. Skulle der være nogen der evt. er interesseret i at få titlerne på bøgerne - så kan man sende en pm til mig. 
                                                      Herefter!
Er planen at emnet "Giftige planter" bliver finpudset af en velkendt person her på Joras (i eget tempoWink) i løbet at den kommende vinter - og derefter bliver et tilgængelig materiale for Joras.
                                                      Næste emne!
Bliver "Urters lægende virkning v.s. Trine Thomsen" og det er lige på trapperne indenfor få dage - men det kommer vi tilbage til under det nye emne. Lige nu ved jeg at hun er i færd med at indsætte billeder af egen avl - så det glæder vi os til.
                                                                           Mvh. Niels Erik               

AVATARET er kreeret specielt til mig.

9480
Til top
melei Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 16-Aug-2007
Point: 2373
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér melei Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Jun-2009 kl. 10:07
Hilsen Merja & Gaski
Til top
Amalie.T Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 14-Mar-2009
Point: 73
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Amalie.T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Jun-2009 kl. 12:00
Super godt linkThumbs%20Up
Kram Amalie og Reynir fra Arbakka:D
Til top
OleD Se drop down
Administrator
Administrator

Medlem siden: 11-Feb-2004
Sted: Johannesburg Alle 33, 2770
Point: 824
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér OleD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Jun-2009 kl. 10:43
Efter ønske fremsat af Mrs. H i Forslag til Joras - Giftplanter... er dette emne genåbnet for nye indlæg.

Hilsen Ole
Til top
Mrs. H Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Mar-2004
Sted: Brovst
Point: 2161
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Mrs. H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Jun-2009 kl. 00:37
Bekæmpelse af vårbrandbæger (HorseConsult) 

Jeg var selv igang sidste weekend. Med bekæmpelse af vårbrandbæger på 1 tdl. Jeg rykkede planterne op af jorden. Det gik forbavsende let. Roden er ikke særlig jordfast. Heller ikke selvom jorden er tør, pga. al for lidt regn over de forgangne måneder.

Desværre var jeg nok for sent ude. Mange havde allerede smidt frø kunne jeg se. Marken skal dog udelukkende bruges til afgræsning og ikke slet. Og jeg er klar til at hive planter op igen og igen og. I de kommende år. Jeg ved ikke, om jeg vil være i stand til at identificere de nye planter til efteråret  Pinch

Jeg kunne se at de planter, hvor blomstringen var på det sidste, og især dem, der havde kastet frø, var nærmest visne. Bladene var enten helt indskrumpede, eller faldet af. Stænglerne var blevet brune. Jeg tog dem med.

Nogen der ved om sådan nogle gamle visne planter er giftige - og om hestene stadig vil undgå dem? Hestene skal dog tidligst hen på den mark til august. Til den tid tror jeg, det plantemateriale jeg ikke fik indsamlet, er opløst/formuldet/undervejshertil.
Jeg ved at man siger at tørrede brandbægere stadige er giftige i hø. Men da er de vel blevet høstet i livskraftig stand, med grønne stængler m.v.  ??

Ermm
Der findes ingen perfekte mennesker, kun perfekte hensigter

Til top
Susie Riis Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Point: 18852
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susie Riis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Jun-2009 kl. 09:25

Ja, jeg ville altså sprøjte - Noget jeg ellers ALDRIG gør - men lige netop risikoen for brandbægrer er grunde til vi ikke får MJV tilskud til vores marker. Jeg VIL ikke binde mig til ikke at kunne bekæmpe en evt. forekomst af brandbægrer på alle tænkelige måder.

Kan se af den artikel, der er linket til, at netop sprøjtning med Harmony i september skulle være effektiv - ville dog tjekke med landbrugskontoret inden.

Synes risikoen for at miste en hest er alt for stor.

hilsen Susie
http://www.blanshoved.dk

Lolland

Hus med havudsigt til salg/leje

Til top
Susan C. Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Point: 1562
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susan C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Jun-2009 kl. 12:04
Her er links til nogen af planterne på Marits liste:  

Følgende planter skal man passe på:

Pterium aquilinum, Ørnebregne   http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98rnebregne-familien

Findes ofte i skovbryn og på heder og bakker. Giften kan ophobes i kroppen og bevares ved tørring og ensilering.

Findes i grøfter og på fugtige steder. Giften bevares ved tørring og ensilering

Conicum maculatum, Skarntyde.
Tørring reduserer giften i planten

Ranunculus, Smørblomster

De forskellige smørblomster indeholder varierende mængder af gift, som alle reduceres ved tørring. Hestene æder ikke gerne smørblomster, som derfor kun er farlig på overgræssede marker.

Hypericum perforatum, Prikbladet perikon

Kan fremkalde fotosensibilitet, det vil sige, at heste med partier uden pigmentering som f.eks. blis eller sokker, får sår og hudløshed af solen, hvis de har kontakt med perikon.. 

Datura stramonium,  Pigæble

Ualmindelig i naturen i Danmark, men sandsynligvis i fremgang. Vi havde en her midt i folden for to år siden, så pas på. Giften forsvinder ikke ved tørring og ensilering.

Lupinus, Lupiner

Gift som kan fremkalde abort. Giften bevares ved tørring

Arum maculatum, Dansk ingefær

Ligeledes en abortfremkaldende plante, men det ser ud til, at hestene undgår at æde den.

Convallaria majalis, Liljekonval

Findes mest i skov og haver

Cicuta viralis, Gifttyde

Findes i våde grøfter

Bryonia dioica, Galnebær      

Meget giftig plante, især bærrene, men giften forsvinder ved tørring

Solanum dulcamara, Natskygge
Findes hovedsagelig på fed jord

Quercus, Eg og agern

Indeholder store mængder garvesyre, og vi kender tilfælde, hvor heste er døde af at æde agern.

Prunus laurocerasus, Laurbærkirsebær       

Pas på, at du ikke smider grene af denne smukke og frodige busk ud til hestene. Den er meget giftig.

Ligustrum vulgare, Liguster

Rhododendron, Alle arter

Buxus sempervirens, Buksbom

Thuja occidentalis

Pas især på med de stedsegrønne i det tidlige forår.

En del flere planter er giftige, men er måske ikke så ofte tilgængelige for heste, eller giften er ikke så stærk, at der er nogen fare for hestens liv. Her kan man nævne følgende:

Convolvulus arvensis            Agersnerle

Aquilegia vulgaris                 Akeleje

Hedera helix                         Vedbend

Daphne mezerum                 Pebertræ

Rumex mezerum                   Syre

Anemone nemorosa             Hvid anemone

Aconitum                             Venusvogn

Juniperus sabina                   Sevenbom (ene)

Corydalis fabaceae               Lærkespore

Mercurialis perennis             Bingelurt

Prunus padus                       Hæg

Aethusa cuyanpium              Hundepersille

Sambucus ebulis                   Hyld

Se også denne side:

og denne tråd:

Redigeret af Susan C. - 23-Jun-2009 kl. 12:54
:-) Susan

www.skullerupislandsheste.dk

Medlem af Thor, Geysir, Faxi og DI

Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Jul-2009 kl. 11:06
Hej - fin artikel om vigtigt emne, læst med stor interesse.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber nogen kan besvare?
Jeg har fundet ud af at eg er giftigt for hestene- blade og agern.
Er bladene også giftige når de er visne???
For så får jeg et problem til efteråret, da vi har mange meget store træer omkring foldene - og med de storme, vi kan forvente, vil bladene flyve rundt...
Til top
hembo Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 24-Maj-2005
Sted: 4160 Herlufmagle
Point: 3576
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér hembo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Jul-2009 kl. 21:17
M.h.t. eg, både bark, agern og blade, så mener jeg ikke at garvesyren er væk i tørre blade. Derudover skal der rigtig rigtig meget til inden en hest falder om af det. Det første man ser er faktisk at de får meget fast afføring, så hård mave, med eventuel efterfølgende forstoppelse så de ikke kan komme af med aføringen på fornuftig vis.

Det er faktisk effektivt at give en hest med meget tynd mave adgang til egebark og/eller blade. Det fikser maver som hver YSY, MSM, fodereksperter, dyrlæger eller andre effektive midler kunne klare på en af vores for et par år siden. Clap Hun havde gået med meget tynd mave i 2 - 3 måneder.

Sidste efterår havde vi en etårs der syntes at agern var det bedste guf i verden, og støvsugede vitterligt folden under de tre store og meget gamle egetræer. Græs, mælkebøtter med videre blev skubbet til side for finde "guffet".

Redigeret af hembo - 10-Jul-2009 kl. 21:19
Landsholdshest som 6 års: Gullfeti frá Árbakka

Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Jul-2009 kl. 10:15
Tak...i hvert fald rart at vide, at der skal meget til. Vi har også en ét-års der er meget interesseret, osse i de friske blade ( som vi så har beskåret væk...)
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234>
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Denne side blev genereret på 0,063 sekunder.