-
Joras Hesteoversigt
Adf�rdsregler
Kun mine tr�de
Tips & Ideer
Udvidet Profil
Speciel karakterer Benyt ved indtastnings-feltet
Kopier evt. bogstav (Ctrl+C) eller se taste-kode (mus over)

� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Giftige Planter

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
 Rangering: Emne rangering: 7 Stemmer, Gennemsnit 4,14  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Grit Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 24-Jun-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 285
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Grit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Aug-2009 kl. 08:28
Der er jo absolut ingen tvivl om, at brandbæger er giftig, og at hestene ikke kan gå udenom dem i wrap og hø.

MEN: Hvis man slår brandbæger mens de blomstrer, for at undgå, de visner og smider frø - må man så lade hestene gå på marken bagefter, mens brandbægerne ligger der og er slået? Vil de også gå udenom dem, når planterne ligger på marken i "død" tilstand, som de gør, når de vokser på marken?

Jeg spørger, fordi vi er i gang med at rense totalt for brandbæger, mark efter mark, og vi vil helst have hestene til at blive der, hvor de går nu, for at have mulighed for at lave wrap på resten. Samtidig vil vi også gerne undgå, at de brandbæger, der er, smider frø - og efter at have renset MANGE brandbæger manuelt der, hvor vi har lavet wrap og vil igen, ville jeg gerne finde en lidt letter løsning på det sidste stykke.

Så: Undgår hestene brandbæger, hvis de ligger slået og visner på marken?

Grit fra Klim Bjerg
Til top
Mrs. H Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Mar-2004
Sted: Brovst
Point: 2161
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Mrs. H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Aug-2009 kl. 08:37
@Grit: Det samme spørger jeg mig om - men jeg tør ikke lade dem ligge.
For ca. 6 år siden var der to heste der døde i vores område, da ejerne havde samlet brandbægere sammen og brændt dem på marken. De havde ikke sørget for at alt plantemateriale (i udkanten af bålet) blev brændt - som hestene så efterfølgende spiste  Shocked

Jeg har overvejet at sprøjte min og naboens brandbæger-mark, men er i tvivl om planterne stadig vil være giftige, når de visner væk. Derfor har jeg foreløbigt valgt ikke at sprøjte, men tage dem manuelt. Selvom det er et ret uoverkommeligt projekt...
Der findes ingen perfekte mennesker, kun perfekte hensigter

Til top
hembo Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 24-Maj-2005
Sted: 4160 Herlufmagle
Point: 3576
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér hembo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Aug-2009 kl. 11:20
@Grit: Nu er jeg ikke plantebiolog eller hvad det nu hedder, eller noget som helst andet i den retning, men min erfaring siger mig:

1) Hvis man slår/klipper brandbæger, så sætter roden bare nye blade og blomster.
2) Hvis den "mister forbindelsen" til jorden, klippes eller hives op med rod, så vil planten bruge den sidste fugt i stænglen til at sætte frø i løbet af et par dage.

For nogle år tilbage klippe jeg også et stort "bed" med brandbæger på en af mine folde. Jeg klippede området ca. 5 gange på 2 - 3 uger, med den laveste slåhøjde på klipperen man kunne uden at gå i jorden. Det endte med at vi måtte ned på knæ og luge 7 - 8 trillebør fulde det år, og et par stykker året efter.

Nu luger vi et område på vore marker hver gang vi finder en plante, og smider planterne i en sæk i garagen som så bliver køre i "småt brandbart" på genbrugen. Når planterne har ligget et par dage i sækken sætter stort set altid frø.

Landsholdshest som 6 års: Gullfeti frá Árbakka

Til top
hembo Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 24-Maj-2005
Sted: 4160 Herlufmagle
Point: 3576
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér hembo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Aug-2009 kl. 11:26
Citat: Mrs. H Mrs. H skrev:

@Grit: Det samme spørger jeg mig om - men jeg tør ikke lade dem ligge.
For ca. 6 år siden var der to heste der døde i vores område, da ejerne havde samlet brandbægere sammen og brændt dem på marken. De havde ikke sørget for at alt plantemateriale (i udkanten af bålet) blev brændt - som hestene så efterfølgende spiste  Shocked

Jeg har overvejet at sprøjte min og naboens brandbæger-mark, men er i tvivl om planterne stadig vil være giftige, når de visner væk. Derfor har jeg foreløbigt valgt ikke at sprøjte, men tage dem manuelt. Selvom det er et ret uoverkommeligt projekt...

Planten mister ikke sin giftighed når den tørres eller visner, og hestene dør ikke af giften i sig selv. Giften i planten ødelægger leveren og individet (hest, menneske, etc.) dør med tiden af leversvigt, så de to heste der døde må virkelig have spist meget. Giftens skade på leveren er uoprettelig.

Giften optages i kroppen gennem huden som gennem munden, også på mennesker.

Landsholdshest som 6 års: Gullfeti frá Árbakka

Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Okt-2009 kl. 17:25
Hej

Har ikke været inde på dette indlæg tidligere, men er jo blevet super aktuelt efter artiklen i Tølt om giftige træer. Vi har adskillige ege træer nede ved folden og så er det jeg vil høre om nogen har erfaringer med heste, som spiser noget de ikke kan tåle?? Er de ikke selv gode til at selektere eller??
Til top
melei Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 16-Aug-2007
Point: 2373
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér melei Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Mar-2010 kl. 19:51
Vi har fået et nyt stk jord - fold, som er overbegroet af gyldenris. Men er gyldenris giftig? Hvis ja, hvor stor mængder skal de indtage?

Egetrær,...har ingen erfaringer. I Norge var der 6-7 heste døde da de havde spist mugne agern,.... 
Hilsen Merja & Gaski
Til top
Vindhestene Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Apr-2009
Sted: Guldborgsund
Point: 6693
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Vindhestene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Apr-2010 kl. 10:54
Citat: Winther Winther skrev:

Hej

Har ikke været inde på dette indlæg tidligere, men er jo blevet super aktuelt efter artiklen i Tølt om giftige træer. Vi har adskillige ege træer nede ved folden og så er det jeg vil høre om nogen har erfaringer med heste, som spiser noget de ikke kan tåle?? Er de ikke selv gode til at selektere eller??

Enkelte ting æder heste, selvom de er giftige. Guldregn og taks. Vist også robinie (falsk akacie), den er nærbeslægtet med guldregn, og sår sig selv.
Derudover gælder der vist det samme, som når "vi" sidder med en stor pose blandet lakridskonfekt. Først spiser man det, man bedst kan lide. Derefter det næstbedste, og til sidst sidde man der og vrænger næse, mens man nedkæmper de stykker, man ikke kan lide.
Konklusion: så længe, der er græs eller andre "sunde" planter, æder heste vist ikke giftige planter.
Jeg har set min hoppe tage en brandbæger i munden. Hun vendte den på tungen i lang tid, mens vi gik tur. Da hun kom til en græstot, som hundene ikke havde tisset på, spyttede hun brandbægerplanten ud, og tog græsset i stedet for. Brandbægeren var slet ikke tygget. Men hvis der ikke var kommet en god græstot, så havde hun nok spist brandbægeren, i mangel af bedre. Brandbæger giver en kronisk forgiftning, der skal en del planter til. Den er ikke dødelig ved få mundfulde, som guldregn og taks.
Giftige eller sundhedsskadelige planter er altså mest farlige på jordfolde.
Omlæging med såning af f eks Solfaxi græsblanding er det bedste valg efter min mening. Lugning, evt kombineret med en ukrudtssprøjtning (Herbatox e.l., ikke Roundup, som også dræber græsset) er næstbedst.
Vi har små egetræer på vores grund, men de er indhegnede for at hestene ikke skal æde dem. Jeg overvejer at flytte dem nu, hvor jeg ved at eg er giftig for heste.

Tilføjelse (efter at have læst andre indlæg): Ja, de døde planter skal fjernes. De er giftige selvom de er døde. Medmindre man venter til næste år med at sætte hestene på græs på folden, så vil de være omsat. Frø fra døde planter kan spire. Derfor trækker vi altid f eks sort natskygge på ridebanen op med rode. (Vi har ikke så meget brandbæger, men de får samme tur). Håndlugningen er nemmest, når planterne har nået en vis størrelse, og lige efter regnvejr, så jorden er blød. Så kan man trække hele planten op med rode.
Mild brandbægerforgiftning kan vise sig som fotosensibilisering, sværere forgiftning er dødelig.
OBS: efter ukrudtssprøjtning bør der gå mindst tre uger (eller hvad der står på pakken), inden der skal gå heste. Det samme gælder efter strøning af kunstgødning, medmindre det har regnet meget.
Læs mere på Netdyredoktor:

Redigeret af Vindhestene - 05-Apr-2010 kl. 11:05
Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Apr-2010 kl. 20:57
Hej igen

Hvor er det dejligt med de gode og brugbare svar. Tusind tak. Vi må på jagt på folden i tiden som kommer Smile Tit synes jeg problemet er at genkende de giftige planter.

Er der nogen som har erfaringer med wrappen - om der kan være giftige planter heri?
Til top
Susie Riis Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Point: 18852
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susie Riis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Apr-2010 kl. 21:14
Citat: Winther Winther skrev:

Hej igen

Hvor er det dejligt med de gode og brugbare svar. Tusind tak. Vi må på jagt på folden i tiden som kommer Smile Tit synes jeg problemet er at genkende de giftige planter.

Er der nogen som har erfaringer med wrappen - om der kan være giftige planter heri?

Ja wrappen indeholder jo det, der groede på marken hvor den blev lavetWink. Så det er godt at have tillid til at producenten(også hvis det er en selvEmbarrassed) er omhyggelig med sine marker.
Det samme gælder iøvrigt for høConfused.

Var det ikke Hembo, der truede med at lave en markvandring med vægt på ukrudtspalnter på et eller andet tidspunkt. En god idé.

hilsen Susie
http://www.blanshoved.dk

Lolland

Hus med havudsigt til salg/leje

Til top
Jolin85 Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 28-Maj-2009
Sted: Djursland
Point: 251
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Jolin85 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Apr-2010 kl. 21:00
Ja så er det min tur til at gå lidt i panik. Skal i weekenden have lave to nye græsfolde til hestene. Vi er lige flyttet til et lille landsted. Der har vist ikke været fold før. Men der står et halvstort ahorntræ midt i det hele. Grenene kan nåes af hestene og det har smidt frø i efteråret, som står som små spirer rundt om på folden. Er det farligt/giftigt??
Desuden står der lidt påskeliljer og rød hestehov:
Rød%20hestehov%20blomstrer%20tidligt%20på%20foråret%20med%20violette%20blomster%20der%20minder%20om%20hyacint%20og%20orkide%20%28marts%202008%29
Den ene fold bliver op af vores lille sø i haven, hvor der ikke kan undgåes at komme lidt rød hestehov med i indhegningen. Er det ikke bedst at hive dem op??

Ellers tak for en rigtig god artikel. Som andre har skrevet er det netop utrolig vigtigt at kende sine planter og ellers holde øje med om ens heste er glade og tilfredse.
På forhånd tak for svar!
Den glade ejer af den godumsefarvede Glanni fra Gunderup og pletponyen Picasso. Medlem af Toppur (Og i særdeleshed Toppurs stævneudvalg)
Til top
Piadora Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2010
Sted: 8881 Thorsø
Point: 4204
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Piadora Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Jul-2010 kl. 13:45
Kongur fra Litla-Moshvoli,Vikur fra Baverslund
Medlem af Toppur
ALRID er for alle - kom frisk med
Til top
nifol Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 01-Feb-2010
Sted: danmark
Point: 821
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér nifol Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Jul-2010 kl. 23:13

Har lige flyttet mine heste til et nyt sted hvor der desværre har groet Eng brandbæger i mange og og derfor er rigtig mange af dem.Det er gamle marker og vi er igang med at udrydde manuelt,men puha der er rigtig rigtig mange.Er ikke halvvejs endnu trods flere dages arbejde på marken.

Hvad kan vi gøre skal vi pløje marken op plante nyt græs sprøjte???Hvad skal vi vælge at sprøjte med når hestene skal på marken igen i år?Gode råd modtages  for at komme de gule blomster til livs.De er oppe i 1 m højde nogen af dem og små skud alle steder????? HjÆÆÆlp  hilsen Ninna
Til top
Rikke B Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2006
Point: 1153
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Rikke B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Sep-2010 kl. 08:42
Sidder lige og tænker på mirabeller, er der ikke noget med stenene indeholder blåsyre? Har en hoppe som er rigtig glad for mirabeller, og to af de store enge er omkranset af læhegn med mange mirabelle træer Ermm 

mvh Rikke  
'Smil til verden og den vil smile til dig ;)'
Stutteri Midtgaard
Til top
Rikke N. Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 17-Maj-2005
Sted: 6261 Bredebro
Point: 7645
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Rikke N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Sep-2010 kl. 11:00
Citat: Rikke B Rikke B skrev:

Sidder lige og tænker på mirabeller, er der ikke noget med stenene indeholder blåsyre? Har en hoppe som er rigtig glad for mirabeller, og to af de store enge er omkranset af læhegn med mange mirabelle træer Ermm 

mvh Rikke  

Jo, dem ville jeg fluks få hegnet ind, hvis jeg var dig!
Hilsen

Rikke

Ejer af Atli, Dísa og Mökkvi
Til top
melei Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 16-Aug-2007
Point: 2373
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér melei Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Feb-2012 kl. 21:43
Har lige læst om en hundetunge, som giver fotosensibilitet og leverskader selv i tørret tilstand.

Billeder af en hundetunge på biopix:
http://www.biopix.dk/search1.aspx?searchtext=Cynoglossum officinale&category=insekter&q=hundetunge
Til top
Cirkeline Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 10-Maj-2009
Sted: Østjylland
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Cirkeline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Jul-2012 kl. 23:39
Fotos af engbrandbæger:

Vh. Marianne
Til top
Birthe Nør Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 27-Mar-2007
Point: 39
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Birthe Nør Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Jul-2012 kl. 01:18
Bare få dem væk, med rod og det hele.
Til top
Guests Se drop down
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Aug-2012 kl. 19:56
Nogen der ved om rejnfan er giftig i hhv frisk og tørret tilstand?
Til top
Susie Riis Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 19-Feb-2004
Point: 18852
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Susie Riis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Aug-2012 kl. 20:57
Citat: Helenedc Helenedc skrev:

Det tror jeg bestemt ikke, så havde jeg da haft mange syge dyrLOL
hilsen Susie
http://www.blanshoved.dk

Lolland

Hus med havudsigt til salg/leje

Til top
Piadora Se drop down
Registreret Medlem
Registreret Medlem

Medlem siden: 18-Feb-2010
Sted: 8881 Thorsø
Point: 4204
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Enig (0) Enig(0)   Citér Piadora Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Aug-2012 kl. 21:35

Citat: Susie Riis Susie Riis skrev:

Citat: Helenedc Helenedc skrev:

Det tror jeg bestemt ikke, så havde jeg da haft mange syge dyrLOL
samme her....Wink eller dvs. de gider ikke spise dem...heller ikke når jeg engang imellem tager et stykke med buskrydderen...
Kongur fra Litla-Moshvoli,Vikur fra Baverslund
Medlem af Toppur
ALRID er for alle - kom frisk med
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234>
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Denne side blev genereret på 0,047 sekunder.